Asertywność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK83-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asertywność |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – nabycie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu teorii i praktyki asertywności, znajomość badań pokazujących konsekwencje zachowań asertywnych oraz ich percepcję w kontekście atrakcyjności interpersonalnej. - w zakresie umiejętności – znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce wybranych procedur z treningu asertywności w różnych kontekstach praktycznych; - w zakresie kompetencji – uświadomienie roli stosowania w praktyce różnych technik zachowań asertywnych do obrony przed manipulacją oraz w konfliktach interpersonalnych |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1.Scenariusz treningu asertywności wg Król-Fijewskiej (1991) 1. Pojęcie asertywności i narzędzia do diagnozy poziomu asertywności 2. Asertywna odmowa i zdarta płyta. 3. Radzenie sobie z krytyką i pochwałami. 4. Wyrażanie odmiennej opinii. 5-6. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych. 7. Monolog wewnętrzny 8-9.Asertywność jako element inteligencji emocjonalnej i społecznej. 10. Główne wyznaczniki zachowań asertywnych. 11-12. Ewaluacja treningów asertywności. 13-15. Percepcja zachowań asertywnych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP Makower I. (2010). Szanse rozwoju osób o niskiej samoocenie za pomocą terapii poznawczo-behawioralnej. w „Motywacje umysłu” – Kolańczyk A., Wojciszke B.(red.). Smak Słowa. Oleś, M. (1998) Asertywność u dzieci w okresie wczesnej adolescencji. Lublin: TNKUL. Sęk H. (1988). Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Przegląd Psychologiczny, 31, 787-808 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Berne, E. (1987). W co grają ludzie? Warszawa: PWN Gut ,J., Haman W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt Golińska, L.(1995). Złość. Warszawa: IPZiT Król-Fijewska M. (1992). Stanowczo, łagodnie, bez leku czyli 13 wykładów o asertywności. Warszawa. INTRA M. McKay, M. Davis, P. Faning (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: GWP Phelps, S. (2002). Kobieta asertywna. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis" Robinson D. (1998). Między grzecznością a szczerością: 9 błędów miłych ludzi. Warszawa: "Świat Książki". |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: znać terminologię z zakresu treningu asertywności (w teorii i praktyce), główne procedury zachowań asertywnych oraz wyniki badań nad konsekwencjami zachowań asertywnych. Umiejętności K_U02 w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu asertywności w celu analizy złożonych problemów interpersonalnych (osobistych, rodzinnych, zawodowych) w celu projektowania działań praktycznych (umie zastosować w praktyce wybrane procedury z treningu asertywności w różnych kontekstach praktycznych). Kompetencje społeczne K_K03; K_K02 Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści (ma świadomość roli stosowania w praktyce różnych technik zachowań asertywnych do obrony przed manipulacją oraz w konfliktach interpersonalnych, rozumie znaczenie ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy); Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z dylematami psychologa praktyka prowadzącego zajęcia treningowe rozwijające asertywność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny z prezentacji wybranego zagadnienia (konieczny warunek) oraz rejestrowanej aktywności ustnej studenta na zajęciach (nie jest obowiązkowa) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.