Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grupy i procesy grupowe w trakcie szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-GRPROCES-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grupy i procesy grupowe w trakcie szkoleń
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania:

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów grupowych, a także posiada wiedzę z psychologii motywacji oraz różnic indywidualnych oraz psychologii osobowości.

Literatura uzupełniająca:

Landsberg, M. (1999). TAO. Szkolenia. Działaj skuteczniej, Inspiruj i rozwijaj współpracowników. Wyd. Studio EMKA, Warszawa.

Zborowski, Z. (1997). Trening interpersonalny. Scholar, Warszawa.

Belbin, R.M. (2003). Twoja rola w zespole. GWP, Gdańsk.

Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. GWP, Gdańsk.

Urban, M. (2009). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, wyd. GWP, Sopot.

Nakład pracy studenta:

• udział w wykładach: 15 h

• zadania do samodzielnego wykonania poza godzina-

mi zajęć: 5 h

• realizacja złożonych zadań projektowych: 10 h

• udział w konsultacjach z nauczycielem: 10 h

• samodzielne przygotowanie do zaliczenia i obecność

na nim: 15 h


Suma 15 h = 1 ECTS



* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest trening umiejętności efektywnej pracy z grupą. Poznanie procesów grupowych, mających wpływ na efektywność przywództwa, procesów uczenia i nabywania umiejętności a także trening umiejętności psychospołecznych, zdobywanie wiedzy o sobie w relacjach z grupą.

Pełny opis:

Przedmiot będzie obejmował następujące treści programowe:

1. Charakterystyka grupy szkoleniowej.

2. Specyfika pracy z grupą szkoleniową.

3. Korzyści oraz czynniki ograniczające prace w grupie.

4. Fazy rozwoju grupy ( dynamika grupy)

5. Praca z trudną grupą szkoleniową.

6. Proces grupowy - najważniejsze teorie

7. Proces grupowy – self experience

Literatura:

Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP, Gdańsk.

Kozak, A. (2014). Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Onepress , Gliwice.

Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Jak je prowadzić, by... GWP, Gdańsk

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Biblioteka Moderatora, Wrocław.

Trój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Wszystko, co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces. GWP, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student zna i rozumie istotę osobowości człowieka jako podmiotu trakcie szkoleń i posiada pogłębioną wiedze o procesach grupowych;

zna i rozumie czym są procesy grupowe i potrafi je scharakteryzować i wyjaśnić ich przyczynę;

zna i rozumie podstawowe pojęcia mikroscjologii

UMIEJĘTNOŚCI:

student/ka potrafi analizować procesy grupowe, w tym

komunikacyjne i władzy

student/ka potrafi wykorzystać teorię do analizy małych grup społecznych, w tym szczególnie szkoleniowych

KOMPETENCJE:

Student jest gotów podejmować działania, pracować w grupach, organizować pracę grup, przywodzić grupom

Potrafi planować dalszy rozwój/ ścieżki kariery w perspektywie zawodowej i społecznej;

Metody i kryteria oceniania:

Wykład

Prezentacja multimedialna

Dyskusja

Gry szkoleniowe

Elementy treningu interpersonalnego

Praca zespołowa

Self experience

Zaliczenie:

Esej obejmujący zagadnienia merytoryczne oraz opis doświadczeń w związku z procesem grupowym doświadczonym w trakcie warsztatów.

Nieobecności na zajęciach wymagają wykonania dodatkowego ćwicze-nia zaliczeniowego celem uzupełnienie materiału.

W ramach zajęć ćwiczeniowych można zdobyć 60 punktów, z czego do zaliczenia koniecznych jest minimum 31.

Punktacja do oceny z ćwiczeń:

31-36 -dst

37-42 - dst plus

43-48 - db

49-54 - db plus

55-60 - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wirga
Prowadzący grup: Tomasz Wirga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-2 (2025-04-29)