Kariera i rozwój zawodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KARIERA-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kariera i rozwój zawodowy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 7. |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii pracy i organizacji, psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg. Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Bajcar, B., i wsp. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Link: https://pracownik.kul.pl/files/10244/public/psych_pref_zaw.pd 2. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. 3. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. 4. Łuczak, A. (2002). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Warsza-wa: CIOP 5. Klasyfikacja zawodów i specjalności: Link: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 4* • udział w wykładach: 18 godzin, • lektury i zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 40 godzin, • przygotowanie do egzaminu: 42 h. Suma 120 godzin = 4 punktów ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Założenia: | Cele przedmiotu: 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; b) przedstawienie nowych obszarów badawczych karier zawodowych z perspektywy psychologicznej; c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć A. Problematyka wykładu: 1. Zawodoznawstwo i doradztwo zawodowe. 2. Systemowe rozwiązania doradztwa kariery, pośrednictwa pracy i szkoleń w Europie – wybrane zagadnienia. 3. Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach. 4. Teorie rozwoju zawodowego, wielkie narracje i mikroteorie. 5. Wybór zawodu jako ścieżka kariery. 6. Proces tranzycji i postawy wobec przejścia z edukacji zawodowej do pracy. 7. Psychologiczne i pozapsychologiczne mechanizmy kształtujące sytuację tranzycji z edukacji do pracy. 8. Kariera zawodowa a sukces zawodowy i styl życia. 9. Etapy, stadia i modele rozwoju kariery. 10. Donalda Supera koncepcja przebiegu kariery zawodowej. 11. Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier: ewolucja pojęcia pracy, globalizacja, transnacjonalizacja, nie-typowe formy pracy, zatrudnialność i zdolność zatrudnieniowa, eksternalizacja zatrudnienia. 12. Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery w interpretacji A. Bańki. 13. Działania praktyczne w doradztwie karier. 14. Działania diagnostyczne w doradztwie karier. 15. Przedsiębiorczość całożyciową karierą młodzieży. 16. Warsztat pracy doradcy zawodowego. |
Literatura: |
1. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B. 2. Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 237-246. 3. Bańka, A. (2009). Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywistości. Czasopismo Psychologiczne, 15, 2, 333-360. 4. Chmiel, N. (red.). (2002). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. 5. Hauziński, A. (2013). Psychologiczne mechanizmy procesu przejścia z edukacji zawodowej do pracy. Kul-tura i Edukacja, 1(94), 169-188. 6. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 247-254. 7. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. 8. Krause, E. (2012). Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów- między wyobrażeniami a strategiami. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 9. Noworol, C. (red.). (2010). Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży: podręcznik programowy. Warszawa: Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii kariery i wyboru zawodu; b) wskazać nowe obszary badawcze karier zawodowych z perspektywy psychologicznej. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy; b) wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a)jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; b) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • Egzamin *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żad-nego efektu kształcenia. B. Formy zaliczenia: 1. Wykład: test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł. C. Podstawowe kryteria oceny Ocena egzaminu: wynik testu według przyjętej skali ocen. Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi: 60-70% - 3.0 71-75% - 3.5 76-85% - 4.0 86-90% - 4.5 91-100% - 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.