Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KOMUN-KUL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 9 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Znajomość bloku programowego specjalności psychologia pracy i organizacji z zakresu IV roku studiów. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 2. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE. 3. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organiza-cji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP. 4. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2 • udział w wykładzie: 15 godzin, • lektury i zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20 godzin, • przygotowanie do zaliczenia z oceną: 15 h. Suma 60 godzin = 2 punkty ECTS Temat pracy zaliczeniowej w semestrze zimowym 2023: Związek klimatu organizacyjnego z poziomem satysfakcji z pracy. |
Założenia: | 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego w realiach kultury organizacyjnej; b) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w organizacji o określonych właściwościach kultury organizacyjnej i klimacie organizacyjnym. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji o określonym typie kultury i klimatu organizacyjnego; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy z uwzględnieniem jego kulturowych wyznaczników. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Skrócony opis: |
Głównym problemem badawczym wokół którego koncentrują się treści wykładu jest zagadnienie klimatu organizacyjnego, metody jego operacjonalizacji oraz poszukiwanie związków między klimatem organizacyjnym a wybranymi składnikami jakości pracy i samopoczucia pracowników. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć Problematyka wykładów: 1. Klimat organizacyjny, definicje podstawowe. 2. Metody badania klimatu organizacyjnego. 3. Kwestionariusz do pomiaru klimatu organizacyjnego autorstwa L. Rosenstiela i R. Boegela (1992). 4. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy. 5. Klimat organizacyjny a zachowania obywatelskie. 6. Klimat organizacyjny a wypalenie zawodowe. 7. Zmiana i rozwój organizacji. 8. Komunikacja w organizacji. 9. Minnesocki kwestionariusz zadowolenia z pracy (Minnesota Satisfaction Questionnaire MSQ– Schort Form) w tłumaczeniu Z. Boruckiego |
Literatura: |
1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 2. Grabosz, J. (2014). Audyt komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie: propozycja narzędzia diagnostycznego. W: B. A. Basińska, I. Garnik (red.). Zarządzanie informacyjnym środowiskiem (s. 37-55). Gdańsk: Wydział Za-rządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. 3. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE. 4. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14. 5. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariu-sza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58. 6. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14. 7. Lubrańska, A. (2011). Klimat organizacyjny a doświadczanie wypalenia zawodowego. Medycyna Pracy, 62(6), 623-631. 8. Petruk, E., Lipińska-Grobelny, A., Kozanowska, M., Wajszczak, E., & Nogalski, B. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy w Służbie Więziennej. Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym, 83. 9. Robak, E. (2013). Satysfakcja z pracy i jej wpływ na zachowania pracownicze. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 73-83. 10. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organizacji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP. 11. Turek, D., & Czaplińska, I. (2014). Praktyki ZZL, klimat organizacyjny i postrzeganie wsparcia menedżerskiego a zachowania obywatelskie pracowników. Organization and Management, (164). 12. Wudarzewski, G. (2016). Początki zainteresowań problematyką klimatu organizacyjnego w polskiej literaturze naukowej. The Central European Review of Economics and Management, 16(1), 55-72. 13. Wudarzewski, G. (2012). Wybrane koncepcje klimatu organizacyjnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 32, 221-242. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : - zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; - zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym; - posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: - jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; - potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: realizacja projektu zespołowego wraz z prezentacja na forum grupy, aktywność i obecność na zajęciach. Realizacja projektu: oceny 2 - zadanie niezrealizowane, 5 zadanie zrealizowane, projekt nie zawiera błędów a Projekt podlega ocenie w zakresie: - ocena podstaw teoretycznych projektu; - ocena planu realizacji projektu i problemu badawczego; - ocena prezentacji wyników diagnozy; - ocena interpretacji wyników w odniesieniu do obszaru rynku oraz wymagań stawianych menedżerom. Każdy z punktów pozwala uzyskać 20% ze 100% wyników a pozo-stałe 20 % przydzielone może zostać za estetykę projektu oraz jego walory merytoryczne. prezentacja została przygotowana starannie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.