Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-KOMUN-KUL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

9

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Znajomość bloku programowego specjalności psychologia pracy i organizacji z zakresu IV roku studiów.

Literatura uzupełniająca:

1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

2. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.

3. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organiza-cji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP.

4. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58.


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 2

• udział w wykładzie: 15 godzin,

• lektury i zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 20 godzin,

• przygotowanie do zaliczenia z oceną: 15 h.

Suma 60 godzin = 2 punkty ECTS


Temat pracy zaliczeniowej w semestrze zimowym 2023:

Związek klimatu organizacyjnego z poziomem satysfakcji z pracy.

Założenia:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego w realiach kultury organizacyjnej;

b) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w organizacji o określonych właściwościach kultury organizacyjnej i klimacie organizacyjnym.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji o określonym typie kultury i klimatu organizacyjnego;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy z uwzględnieniem jego kulturowych wyznaczników.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.


Skrócony opis:

Głównym problemem badawczym wokół którego koncentrują się treści wykładu jest zagadnienie klimatu organizacyjnego, metody jego operacjonalizacji oraz poszukiwanie związków między klimatem organizacyjnym a wybranymi składnikami jakości pracy i samopoczucia pracowników.

Pełny opis:

Treści programowe:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć

Problematyka wykładów:

1. Klimat organizacyjny, definicje podstawowe.

2. Metody badania klimatu organizacyjnego.

3. Kwestionariusz do pomiaru klimatu organizacyjnego autorstwa L. Rosenstiela i R. Boegela (1992).

4. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy.

5. Klimat organizacyjny a zachowania obywatelskie.

6. Klimat organizacyjny a wypalenie zawodowe.

7. Zmiana i rozwój organizacji.

8. Komunikacja w organizacji.

9. Minnesocki kwestionariusz zadowolenia z pracy (Minnesota Satisfaction Questionnaire MSQ– Schort Form) w tłumaczeniu Z. Boruckiego

Literatura:

1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

2. Grabosz, J. (2014). Audyt komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie: propozycja narzędzia diagnostycznego. W: B. A. Basińska, I. Garnik (red.). Zarządzanie informacyjnym środowiskiem (s. 37-55). Gdańsk: Wydział Za-rządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

3. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.

4. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14.

5. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariu-sza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58.

6. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14.

7. Lubrańska, A. (2011). Klimat organizacyjny a doświadczanie wypalenia zawodowego. Medycyna Pracy, 62(6), 623-631.

8. Petruk, E., Lipińska-Grobelny, A., Kozanowska, M., Wajszczak, E., & Nogalski, B. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy w Służbie Więziennej. Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym, 83.

9. Robak, E. (2013). Satysfakcja z pracy i jej wpływ na zachowania pracownicze. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 73-83.

10. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organizacji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP.

11. Turek, D., & Czaplińska, I. (2014). Praktyki ZZL, klimat organizacyjny i postrzeganie wsparcia menedżerskiego a zachowania obywatelskie pracowników. Organization and Management, (164).

12. Wudarzewski, G. (2016). Początki zainteresowań problematyką klimatu organizacyjnego w polskiej literaturze naukowej. The Central European Review of Economics and Management, 16(1), 55-72.

13. Wudarzewski, G. (2012). Wybrane koncepcje klimatu organizacyjnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 32, 221-242.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;

- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają: realizacja projektu zespołowego wraz z prezentacja na forum grupy, aktywność i obecność na zajęciach. Realizacja projektu: oceny 2 - zadanie niezrealizowane, 5 zadanie zrealizowane, projekt nie zawiera błędów a

Projekt podlega ocenie w zakresie:

- ocena podstaw teoretycznych projektu;

- ocena planu realizacji projektu i problemu badawczego;

- ocena prezentacji wyników diagnozy;

- ocena interpretacji wyników w odniesieniu do obszaru rynku oraz wymagań stawianych menedżerom.

Każdy z punktów pozwala uzyskać 20% ze 100% wyników a pozo-stałe 20 % przydzielone może zostać za estetykę projektu oraz jego walory merytoryczne.

prezentacja została przygotowana starannie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)