Metodologia badań psychologicznych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBADPS1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych I |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterstkie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | - podstawy pracy empircznej |
Literatura uzupełniająca: | Bąk, J. (2022) Statystycznie rzecz biorąc |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS 6: Wykład: 2* Konwersatoria: 2* Laboratoria: 2 udział w zajęciach: 15 h +15h+30h przygotowanie do zajęć: 30h realizacja złożonych zadań projektowych: 30h realizacja zalecanych ćwiczeń 15h czytanie zalecanych lektur 30h |
Skrócony opis: |
Wyk: 1. Naukowe i nienaukowe metody poznania, paradygmaty badawcze w psychologii 2. Etyka badań psychologicznych. 3. Problemy, pytania i hipotezy badawcze 4. Zmienne w badaniach psychologicznych, ich rodzaj, klasyfikacje i pomiar. 5. Podstawy teorii testów, Cecha a Wskaźnik 6. Operacjonalizacja zmiennych i skale pomiarowe. Teoretyczne modele zależności i schematy blokowe. 7. Dobór próby w badaniach psychologicznych, rachunek prawdopodobieństwa, prawo wielkich liczb, rozkład statystyczny danych i miary tendencji centralnej i dyspersji. 8. Nowe kierunki projakościowe w psychologii: Prerejestracja, ustalanie wymaganej wielkości próby przed badaniem, kontrola jakości zbieranych danych, analiza mocy testu, analiza siły efektu vs analiza istotności statystycznej, publiko-wanie zebranych danych 9. Wnioskowanie statystyczne Konwersatoria: a) ćwiczenia w poprawnym stawianiu pytań oraz hipotez badawczych b) stawianie własnych hipotez w oparciu o wybrane makro-teorie |
Literatura: |
1. Brzeziński, J. (2021). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Francuz P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych: znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycz-nych; znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowa-nych w naukach społecznych); rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony wła-sności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w od-niesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie; rozumieć zasady etyki zawodowej; rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowa-nia metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość spo-łeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psy-chologicznych i społecznych przy wykorzystaniu róż-nych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy prezentować i interpretować założenia i wyniki badań (prezentacje multimedialne, raporty i ustne wypowiedzi-); na podstawie wyników badań generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych. Kompetencje społeczne – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych; ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: Wykład: - sprawdzian wiedzy na koniec semestru - Do zaliczenia sprawdzaniu potrzeba minimum 60% całkowitej liczby punktów możliwych do zdobycia. - udział w projekcie badawczym pracownika naukowego Konwersatoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej (raport w stylu APA), którą jest poprawne postawienie hipotez w oparciu o wybraną teorię średniego zasięgu 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (ustnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań Laboratoria: Sprawdzian wiedzy praktycznej Realizacja zadań podczas zajęć Ocena sprawdzianu końcowego (wykład): - Umiejętność stosowania omawianych pojęć, stopień opanowania warsztatu badawczego - udział w projekcie badawczym pracownika naukowego Ocena konwersatoriów: - Ocena z konwersatoriów jest ustalana indywidualnie na podstawie raportu z wywodem teoretycznym. Ocena może być podniesiona w przypadku wyróżniającej się aktywności na zajęciach lub obniżona w przypadku braku aktywności/obecności. Opuszczenie powyżej 2 godzin lekcyjnych (powyżej 90 minut) zajęć uniemożliwia uzyskania pozytywnej oceny z konwersatoriów Zaliczenie laboratoriów oraz konwersatoriów jest konieczne do przystąpienia do zaliczenia z wykładu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.