Metody i narzędzia w psychologii pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METNARZPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i narzędzia w psychologii pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VIII |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii pracy |
Literatura uzupełniająca: | • narzędzia do badania efektów pozytywnych w pracy: o zadowolenie z pracy o rozwijanie potencjancjału w pracy (flourishing) o orientacja pozytywna o podstawowe samowartościowanie • narzędzia do badania relacji pracownik-organizacja o dopasowanie do pracy i organizacji (PJ-Fit, PO-Fit,dopasowanie suplementarne i komplementarne) o Przywiązanie do pracy (3-czynnikowa koncepcja Mayera i Allen) • Zachowania kontrprodukywne i obywatelskie • Motywacja w oparciu o koncepcję autodeterminacji o Wewnętrzna i zewnętrzna (extrinsic & intrinsic) o Podstawowe potrzeby psychologiczne w pracy (spełanianie vs spełanianie/tłumienie) o WEIMS • Warunki w pracy o CDT o COPSOQ • Stres i wypalenie o OLBI o Maslach’s Burnout Inventory • Inne (opcjonalnie) o Job crafting |
Nakład pracy studenta: | realizacja projektu oraz aktywny udział w zajęciach |
Założenia: | Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie szczegółowej wiedzy dotyczącej aktualnie używanych i rozwijanych narzędzi z obszaru psychologii pracy i organizacji - w zakresie umiejętności: wykorzystanie właściwych narzędzi do badania realnych problemów i wyzwań występujących w organizacjach - w zakresie kompetencji: pogłębienie świadomości znaczenia badań empirycznych dla funkcjonowania organizacji |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłebiona analiza zasad konstrukcji oraz metod oceny trafności i rzetelności testów psychologicznych. Z perspektywy psychologi pracy i organizacji wydaje się ważne wskazanie i uzasadnienie znaczenia określonych psychospołecznych warunków pracy w sytuacji zastosowania wybranych narzedzi pomiaru. Specyfika funkcjonowania diagnozowanej organizacji ma istotne znaczenie w doborze narzedzi o określoncyh podstawach teoretycznych. Ważne jest uwrażliwienie studentów na związki teorii leżących u podstaw konstrukcji narzedzia ze specyfiką zachowań występujących w diagnozowanych obszarach organizacji. 1. Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy (Biela). 2. Bateria testów Psychologiczne doradztwo karier (Bańka) |
Literatura: |
Baka, Ł., Derbis, R., & Walczak, R. (2015). Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduk-tywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174. Bańka, A., Wołoska, A., & Bazińska, R. (2002). Polska wersja Meyera i Alen Skali Przywiązania do Organizacji. Cza-sopismo Psychologiczne, 8(0), 65–74. Biela, A., Kamiński, L., Manek, A., Pietraszkiewicz, H., Sienkiewicz, Z. i Szumielewicz, J. (1992). Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy (KLASP). Lublin: RW KUL. Biela, A., & Rożnowski, B. (2018). Europejski Kwestionariusz Analizy Stanowisk Pracy (EKASP). Studia Oeconomica Posnaniensia, 5. Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3 Narzędzia i metodyki badawcze psychospo-łecznych problemów organizacji i zarządzania), 27-47. Czarnota-Bojarska, J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Wydawnictwo Nauko-we Scholar Sp. z oo. Derbis, R., & Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 277-287. Derbis, R., & FIlipkowski, J. A. (2018). Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korelaty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne, 24(3). Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Pasikowski, T. (2000). Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Inventory. W: Sęk H.[Red.]. Wypalenie Zawodowe. Przyczyny, Mechanizmy, Zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 135–149. Terelak, J. F., & Lewandowska, J. (2000). Polska adaptacja skali stresu zawodowego CL Coopera, H. Kahna i S. Williamsa. Studia Psychologica, UKSW. Walczak, R., & Derbis, R. (2017). Podstawowe samowartościowanie – walidacja polskiej wersji skali do pomiaru Core Self-Evaluations. Czasopismo Psychologiczne - Psychological Journal, 23(1), 147–158. https://doi.org/10.14691/CPPJ.23.1.147 Walczak, R. B., & Vallejo-Martín, M. (2021). Working conditions and their impact on work satisfaction in migrating and non migrating workers. Factor structure of the Polish version of the Working Conditions Questionnaire. Health Psychology Report, 9(1), 87-100. Zalewska, A. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy–pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • scharakteryzować najważniejsze koncepcje teoretyczne mierzone w psychologii pracy i organizacji • Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • analizować problemy organizacji na poziomie indywidualnym i grupowym w oparciu o narzędzia stosowane w psychologii pracy • dobierać narzędzia mierzące wybrane aspekty działania pracowników w organizacji • projektować działania i sugerować rozwiązania usprawniające działania organizacji Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość funkcjonowania człowieka w organizacji • zdolność budowania relacji z otoczeniem gospodarczym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.