Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i narzędzia w psychologii pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-METNARZPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody i narzędzia w psychologii pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VIII

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

podstawowa wiedza z zakresu psychologii pracy

Literatura uzupełniająca:

• narzędzia do badania efektów pozytywnych w pracy:

o zadowolenie z pracy

o rozwijanie potencjancjału w pracy (flourishing)

o orientacja pozytywna

o podstawowe samowartościowanie

• narzędzia do badania relacji pracownik-organizacja

o dopasowanie do pracy i organizacji (PJ-Fit, PO-Fit,dopasowanie suplementarne i komplementarne)

o Przywiązanie do pracy (3-czynnikowa koncepcja Mayera i Allen)

• Zachowania kontrprodukywne i obywatelskie

• Motywacja w oparciu o koncepcję autodeterminacji

o Wewnętrzna i zewnętrzna (extrinsic & intrinsic)

o Podstawowe potrzeby psychologiczne w pracy (spełanianie vs spełanianie/tłumienie)

o WEIMS

• Warunki w pracy

o CDT

o COPSOQ

• Stres i wypalenie

o OLBI

o Maslach’s Burnout Inventory

• Inne (opcjonalnie)

o Job crafting

Nakład pracy studenta:

realizacja projektu oraz aktywny udział w zajęciach

Założenia:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: dostarczenie szczegółowej wiedzy dotyczącej aktualnie używanych i rozwijanych narzędzi z obszaru psychologii pracy i organizacji

- w zakresie umiejętności: wykorzystanie właściwych narzędzi do badania realnych problemów i wyzwań występujących w organizacjach

- w zakresie kompetencji: pogłębienie świadomości znaczenia badań empirycznych dla funkcjonowania organizacji


Pełny opis:

Celem zajęć jest pogłebiona analiza zasad konstrukcji oraz metod oceny trafności i rzetelności testów psychologicznych. Z perspektywy psychologi pracy i organizacji wydaje się ważne wskazanie i uzasadnienie znaczenia określonych psychospołecznych warunków pracy w sytuacji zastosowania wybranych narzedzi pomiaru. Specyfika funkcjonowania diagnozowanej organizacji ma istotne znaczenie w doborze narzedzi o określoncyh podstawach teoretycznych. Ważne jest uwrażliwienie studentów na związki teorii leżących u podstaw konstrukcji narzedzia ze specyfiką zachowań występujących w diagnozowanych obszarach organizacji.

1. Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy (Biela).

2. Bateria testów Psychologiczne doradztwo karier (Bańka)

Literatura:

Baka, Ł., Derbis, R., & Walczak, R. (2015). Psychometryczne właściwości

Kwestionariusza Zachowań Kontrproduk-tywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174.

Bańka, A., Wołoska, A., & Bazińska, R. (2002). Polska wersja Meyera i Alen Skali Przywiązania do Organizacji. Cza-sopismo Psychologiczne, 8(0), 65–74.

Biela, A., Kamiński, L., Manek, A., Pietraszkiewicz, H., Sienkiewicz, Z. i Szumielewicz,

J. (1992). Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy (KLASP). Lublin:

RW KUL.

Biela, A., & Rożnowski, B. (2018). Europejski Kwestionariusz Analizy Stanowisk Pracy (EKASP). Studia Oeconomica Posnaniensia, 5.

Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3 Narzędzia i metodyki badawcze psychospo-łecznych problemów organizacji i zarządzania), 27-47.

Czarnota-Bojarska, J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Wydawnictwo Nauko-we Scholar Sp. z oo.

Derbis, R., & Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 277-287.

Derbis, R., & FIlipkowski, J. A. (2018). Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korelaty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne, 24(3).

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pasikowski, T. (2000). Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Inventory. W: Sęk H.[Red.]. Wypalenie Zawodowe. Przyczyny, Mechanizmy, Zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 135–149.

Terelak, J. F., & Lewandowska, J. (2000). Polska adaptacja skali stresu zawodowego CL Coopera, H. Kahna i S. Williamsa. Studia Psychologica, UKSW.

Walczak, R., & Derbis, R. (2017). Podstawowe samowartościowanie – walidacja polskiej wersji skali do pomiaru Core Self-Evaluations. Czasopismo Psychologiczne - Psychological Journal, 23(1), 147–158. https://doi.org/10.14691/CPPJ.23.1.147

Walczak, R. B., & Vallejo-Martín, M. (2021). Working conditions and their impact on work satisfaction in migrating and non migrating workers. Factor structure of the Polish version of the Working Conditions Questionnaire. Health Psychology Report, 9(1), 87-100.

Zalewska, A. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy–pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• scharakteryzować najważniejsze koncepcje teoretyczne mierzone w psychologii pracy i organizacji

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• analizować problemy organizacji na poziomie indywidualnym i grupowym w oparciu o narzędzia stosowane w psychologii pracy

• dobierać narzędzia mierzące wybrane aspekty działania pracowników w organizacji

• projektować działania i sugerować rozwiązania usprawniające działania organizacji

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość funkcjonowania człowieka w organizacji

• zdolność budowania relacji z otoczeniem gospodarczym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)