Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia diagnozy w praktyce klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-NDIAG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Narzędzia diagnozy w praktyce klinicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. (2011), Psychiatria. Podstawy Psychiatrii Tom I, Elsevier Urban i Partner

Bashford A., Lansing M.D., Marcus L.M., Reichler R.J., Schopler E., (1995) Profil

Podręczniki do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych, PTP, Warszawa

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest gruntowne poznanie istoty i metod diagnozy psychologicznej oraz wykształcenie umiejętności korzystania z technik diagnozy psychologicznej oraz dopasowania ich do potrzeba klienta i jego problemu. Student wykształca umiejętność konstruowania informacji zwrotnej pisemnej i ustnej dla osoby badanej

Jest uwrażliwiony na złożoność i wieloaspektowość profesjonalnej diagnozy klinicznej, uświadamia konieczności diagnozowania w sposób poprawny etycznie i profesjonalny,

Literatura:

Paluchowski W. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia -standardy. Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2006). Diagnoza psychologiczna - Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). wywiad psychologiczny 1.. Instytut Psychologii Zdrowia.Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). wywiad psychologiczny 2.. Instytut Psychologii Zdrowia.Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). wywiad psychologiczny 3.. Instytut Psychologii Zdrowia.

Podręczniki do testów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien

znać metody diagnozy klinicznej takie jak testy, obserwacja i wywiad

scharakteryzować rodzaje wywiadów w psychologii

scharakteryzować czynniki pomocne w budowaniu i utrzymywaniu kontaktu diagnostycznego

znać zasady i normy etyczne przy przeprowadzaniu procesu diagnozy

znać zasady konstruowania i udzielania informacji zwrotnej

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć

posługiwać się metodami diagnozy klinicznej takimi jak testy, obserwacja i wywiad

przeprowadzać różne rodzajów wywiadów w psychologii

budować i utrzymywać kontakt diagnostyczny

udzielać informacje zwrotne

kompetencje

Student ma:

pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat diagnozy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu diagnostycznego

jest gotowy do przeprowadzania diagnozy psychologicznej

posiada rozwagę w podejmowaniu działań diagnostycznych

jest odpowiedzialny za kontakt z człowiekiem potrzebującym diagnozy psychologicznej

jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie projektów pełnych badań psychologicznych dorosłego i dziecka, które zostaną omówione przez osobę prowadzącą z autorami badania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www5-1 (2024-03-12)