Pedagogika dla psychologów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PEDAGPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla psychologów |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Franczyk A., Beuth B. (2016), Techniki oparte na wchodzeniu w rolę w warsztatowej pracy z grupą, [w:] Arteterapia w działaniu. Propozycje warsztatów i działań arteterapeutycznych A. Glińska-Lachowicz (red.). Warszawa: Difin. Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Tom 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP. Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: GWP. |
Skrócony opis: |
Wykład przeznaczony jest dla studentów II roku Psychologii. Jego głównym celem jest zwiększenie wiedzy słuchaczy na temat miejsca pedagogiki wśród innych dyscyplin naukowych. Omówione zostaną także wybrane teorie wychowania oraz metody pracy z grupą. |
Pełny opis: |
Przedmiot, zadania i cele pedagogiki jako nauki Wybrane teorie wychowania Formy pomocy psychopedagogicznej skierowane do dzieci i młodzieży - socjoterapia Formy edukacji dorosłych - trening interpersonalny Wykorzystanie koncepcji "Porozumienia bez Przemocy" w pedagogice Drama stosowana i jej rola w edukacji i wychowaniu dzieci i młodzieży |
Literatura: |
Franczyk A., Beuth B. (2015), Podstawy wykorzystywania technik opartych na wchodzeniu w role w pracy z grupą, [w:] Arteterapia w nauce i praktyce. Teoria – rozwój - możliwości, A. Glińska-Lachowicz (red.). Opole: Wyd. UO. Franczyk A. (2016), Trening interpersonalny [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red.). Opole: Wyd. UO. Kwieciński Z., Śliwerski B. (2017), Pedagogika. Podręczni akademicki. Tom I. Warszawa: PWN. Kwieciński Z., Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa: PWN. Rosenberg M.B., (2016), Porozumienie bez Przemocy, Warszawa: Wyd. Czarna Owca. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • znać terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych; • mieć wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; • mieć uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, • wymienić podstawowe prądy i kierunki pedagogiczne, Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do krytycznego spojrzenia na poszczególne nurty pedagogiczne i teorie wychowania; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Waga | |
Prowadzący grup: | Leszek Waga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.