Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika dla psychologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PEDAGPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika dla psychologów
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Franczyk A., Beuth B. (2016), Techniki oparte na wchodzeniu w rolę w warsztatowej pracy z grupą, [w:] Arteterapia w działaniu. Propozycje warsztatów i działań arteterapeutycznych A. Glińska-Lachowicz (red.). Warszawa: Difin.

Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Tom 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.

Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: GWP.

Skrócony opis:

Wykład przeznaczony jest dla studentów II roku Psychologii. Jego głównym celem jest zwiększenie wiedzy słuchaczy na temat miejsca pedagogiki wśród innych dyscyplin naukowych. Omówione zostaną także wybrane teorie wychowania oraz metody pracy z grupą.

Pełny opis:

Przedmiot, zadania i cele pedagogiki jako nauki

Wybrane teorie wychowania

Formy pomocy psychopedagogicznej skierowane do dzieci i młodzieży - socjoterapia

Formy edukacji dorosłych - trening interpersonalny

Wykorzystanie koncepcji "Porozumienia bez Przemocy" w pedagogice

Drama stosowana i jej rola w edukacji i wychowaniu dzieci i młodzieży

Literatura:

Franczyk A., Beuth B. (2015), Podstawy wykorzystywania technik opartych na wchodzeniu w role w pracy z grupą, [w:] Arteterapia w nauce i praktyce. Teoria – rozwój - możliwości, A. Glińska-Lachowicz (red.). Opole: Wyd. UO.

Franczyk A. (2016), Trening interpersonalny [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red.). Opole: Wyd. UO.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (2017), Pedagogika. Podręczni akademicki. Tom I. Warszawa: PWN.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (2006), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa: PWN.

Rosenberg M.B., (2016), Porozumienie bez Przemocy, Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

• znać terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych;

• mieć wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

• mieć uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki;

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych,

• wymienić podstawowe prądy i kierunki pedagogiczne,

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do krytycznego spojrzenia na poszczególne nurty pedagogiczne i teorie wychowania;

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Waga
Prowadzący grup: Leszek Waga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-2 (2025-04-29)