Psychologia kliniczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PKDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a |
|
Założenia: | Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej. |
|
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka 2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń. 3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego 4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. 5. Diagnoza zaburzeń dzieci 6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci 7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci 8. Całościowe zaburzenia rozwoju |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka 2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń. 3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego 4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. 5. Diagnoza zaburzeń dzieci 6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci 7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci 8. Całościowe zaburzenia rozwoju |
|
Literatura: |
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Czub. M. (2019). Ukryta trauma – zaniedbywanie i emocjonalne krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 Nr 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a |
|
Założenia: | Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej. |
|
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka 2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń. 3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego 4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. 5. Diagnoza zaburzeń dzieci 6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci 7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci 8. Całościowe zaburzenia rozwoju |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka 2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń. 3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego 4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. 5. Diagnoza zaburzeń dzieci 6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci 7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci 8. Całościowe zaburzenia rozwoju |
|
Literatura: |
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Czub. M. (2019). Ukryta trauma – zaniedbywanie i emocjonalne krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 Nr 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.