Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna i zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PKZDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna i zdrowia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Psychologia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczenie przedmiotów wynikających z toku studiów

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar

2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.

3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP

Założenia:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym,

ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu.

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje:

1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny

2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby.

3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią.

4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia

5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia

6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji

7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia

8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN.

3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej i zdrowia;

zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym;

ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia (klinicznego zrozumienia człowieka)

Umiejętności:

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;

posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą a także kierowania nią;

potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne:

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę;

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - zaliczenie na ocenę pozytywną testu wiedzy (test jednokrotnego wyboru)

Progi punktowe dla testu:

5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100%

4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92%

4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84%

3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76%

3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68%

2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dymecka
Prowadzący grup: Joanna Dymecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Machnik-Czerwik
Prowadzący grup: Anna Machnik-Czerwik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

psychologia

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar

2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.

3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Założenia:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym,

ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu.

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje:

1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny

2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby.

3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią.

4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia

5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia

6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji

7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia

8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN.

3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Machnik-Czerwik
Prowadzący grup: Anna Machnik-Czerwik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

psychologia

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar

2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.

3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym,

ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu.

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje:

1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny

2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby.

3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią.

4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia

5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia

6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji

7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia

8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN.

3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Gerymski
Prowadzący grup: Rafał Gerymski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)