Psychologia kliniczna i zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PKZDR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna i zdrowia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczenie przedmiotów wynikających z toku studiów |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar 2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. 3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN. Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP |
Założenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym, ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje: 1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny 2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby. 3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią. 4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia 5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia 6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji 7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia 8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN. 3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej i zdrowia; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym; ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia (klinicznego zrozumienia człowieka) Umiejętności: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą a także kierowania nią; potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne: w wyniku przeprowadzonych zajęć student: jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - zaliczenie na ocenę pozytywną testu wiedzy (test jednokrotnego wyboru) Progi punktowe dla testu: 5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100% 4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92% 4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84% 3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76% 3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68% 2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dymecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Machnik-Czerwik | |
Prowadzący grup: | Anna Machnik-Czerwik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | psychologia |
|
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar 2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. 3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN. Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym, ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje: 1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny 2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby. 3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią. 4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia 5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia 6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji 7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia 8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN. 3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Machnik-Czerwik | |
Prowadzący grup: | Anna Machnik-Czerwik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | psychologia |
|
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar 2. Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. 3. Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN. Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2005). Psychologia zaburzeń. T.I i II. Gdańsk: GWP |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać terminologię używaną w psychologii klinicznej i zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Powinien znać teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej oraz zna c zasady praktyki opartej na dowodach. W efekcie, student ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie oraz normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym, ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej i zdrowia. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii klinicznej i zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. W toku nauczania, student nabywa pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz zgłębia umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i pracy z grupą oraz kierowania nią. W wyniku nabytej wiedzy student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej i zdrowia, angażuje się we współpracę, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się głównie na zagadnieniach dotyczących psychiki człowieka w kontekście zdrowia oraz mechanizmów, które są związane z powstawaniem chorób. Zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego w ujęciu klinicznym, procesy i mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka w kontekście zdrowia i choroby, dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia oraz ścieżka specjalizacyjna i zagadnienia etyki zawodu. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia psychologii klinicznej i zdrowia jako dyscypliny zajmującej się badaniem i opisem zdrowia oraz zaburzeń zachowania. Tematyka wykładów obejmuje: 1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej i zdrowia – historia rozwoju dyscypliny 2. Pojęcie normy, patologii - zdrowia i choroby. 3. Relacje między psychologią kliniczną i zdrowia a psychopatologią i psychiatrią. 4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej i zdrowia 5. Psychologiczna diagnoza kliniczna – modele diagnozy i metody stosowane w psychologii klinicznej i zdrowia 6. Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego – psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji 7. Dziedziny zastosowania psychologii klinicznej i zdrowia 8. Specyfika pracy psychologa klinicznego – ścieżka specjalizacyjna, zagadnienia etyki pracy psychologa klinicznego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cierpiałkowska L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa, PWN. 3. Gałecki P. (2022). Badanie stanu psychicznego – rozpoznania według ICD-11. Wrocław, Edra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gerymski | |
Prowadzący grup: | Rafał Gerymski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.