Podstawy pracy empirycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTEMP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pracy empirycznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie: - w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych - w zakresie umiejętności – zdolność do zaplanowania prostych badań naukowych w zakresie psychologii - w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia badań |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Formułowanie problemów, pytań badawczych i hipotez w oparciu o przegląd literatury. 2. Charakterystyka poznania naukowego 3. Język psychologii jako nauki empirycznej 4. Etapy procesu badania naukowego w psychologii. 5. Podstawowe metody badawcze: obserwacyjna, eksperymentalna i korelacyjna 6. Podstawy badań eksperymentalnych w psychologii. 7. Podstawy badań sondażowych w psychologii. 8. Podstawy etyki prowadzenia badań |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akade-micki. T.1, rozdz. 4. Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145. Drogosz M. (2012). Inflacja idei we współczesnej nauce. Psychologia społeczna, 7,3, (22),224-226. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40), 74-88. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011) Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Vademecum. Warszawa: Academica B. Literatura uzupełniająca Brzeziński J. (2006) Metodologia badań psychologicznych Warszawa :PWN Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D.(2011) Metody badawcze w naukach społecznych Poznań: Zysk i Ska Grzyb T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa :PWN Kuhn, T., S., (2011) Struktura rewolucji naukowych Warszawa: Aletheia Kodeks etyki pracownika naukowego (2012) Warszawa:PAN http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_31.12._2012.pdf ; dostęp 30.01.2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym • przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia • wykonanie zespołowej pracy zaliczeniowej w formie slajdów w Power Point: o przygotowanie zespołowo projektu badawczego o indywidualna prezentacja multimedialna części projektu na zajęciach (ustna) C. Podstawowe kryteria: Ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawie oceny wykonanych i zaprezentowanych projektów badawczych Kryteria: Jakość przeglądu literatury oraz cytowanie zgodne z APA Umiejętność poprawnego sformułowania problemu badawczego oraz hipotez Umiejętność opisania metody i narzędzi pozwalających testować hipotezy Jakość i liczba przygotowanych slajdów (minimum 4 na osobę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bronowicka | |
Prowadzący grup: | Anna Bronowicka, Aleksandra Kwaśnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.