Podstawy pracy empirycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTEMP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pracy empirycznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN. Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. W D. Walczak-Duraj (red.), Wartości i postawy młodzieży polskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Bronowicka, A. (2007). Alienacja polityczna i poczucie zagrożenia a dynamika akceptacji rządów silnej ręki w okresie transformacji systemowej. W: J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych. Nierówności społeczne w reflek-sji humanistycznej (s. 397-419).Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: ekspery mentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań nau kowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4. Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie: - w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych - w zakresie umiejętności – zdolność do zaplanowania prostych badań naukowych w zakresie psychologii - w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia badań |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Formułowanie problemów, pytań badawczych i hipotez w oparciu o przegląd literatury. 2. Charakterystyka poznania naukowego 3. Język psychologii jako nauki empirycznej 4. Etapy procesu badania naukowego w psychologii. 5. Podstawowe metody badawcze: obserwacyjna, eksperymentalna i korelacyjna 6. Podstawy badań eksperymentalnych w psychologii. 7. Podstawy badań sondażowych w psychologii. 8. Podstawy etyki prowadzenia badań |
Literatura: |
Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. GWP. Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. PWN. Zimbardo, P., Gerrig, R. ( 2022). Psychologia i życie. PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym • przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: • kolokwium zaliczeniowe pisemne testowe C. Podstawowe kryteria: Warunki zaliczenia konwersatoriów: • Obecność na zajęciach. • Aktywność podczas zajęć. • Pozytywna ocena z kolokwium pisemnego. Forma zaliczenia: kolokwium Kurs kończy się kolokwium testowym. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bronowicka | |
Prowadzący grup: | Anna Bronowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN. Bąk, J. (2019). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. W.A.B. Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: ekspery mentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Francuz. P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. KUL. Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Nauka a pseudonauka. Psychologia jako nauka empiryczna. 2. Metody badawcze w psychologii. Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny. 3. Źródła wiedzy naukowej. Komunikacja wiedzy naukowej. 4. Operacjonalizacja terminów teoretycznych. 5. Charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w badaniach psychologicznych (teoria, zmienna zależna, zmienna niezależna, pytanie badawcze, problem badawczy, hipoteza, falsyfikacja, populacja, próba, reprezentatywność, replika-cja). 6. Problemy etyczne badań naukowych. |
|
Literatura: |
Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4. Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. GWP. Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. PWN. Tom 1 (rozdział 1). Zimbardo, P., Gerrig, R. ( 2022). Psychologia i życie. PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.