Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pracy empirycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PODSTEMP-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pracy empirycznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN.


Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. W D.

Walczak-Duraj (red.), Wartości i postawy młodzieży polskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94.


Bronowicka, A. (2007). Alienacja polityczna i poczucie zagrożenia a dynamika akceptacji rządów silnej ręki w okresie

transformacji systemowej. W: J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych. Nierówności społeczne w reflek-sji

humanistycznej (s. 397-419).Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.


Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: ekspery

mentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań nau

kowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1.


Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4.


Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska.



Skrócony opis:

Cele przedmiotu: W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie:

- w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych

- w zakresie umiejętności – zdolność do zaplanowania prostych badań naukowych w zakresie psychologii

- w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia badań

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Formułowanie problemów, pytań badawczych i hipotez w oparciu o przegląd literatury.

2. Charakterystyka poznania naukowego

3. Język psychologii jako nauki empirycznej

4. Etapy procesu badania naukowego w psychologii.

5. Podstawowe metody badawcze: obserwacyjna, eksperymentalna i korelacyjna

6. Podstawy badań eksperymentalnych w psychologii.

7. Podstawy badań sondażowych w psychologii.

8. Podstawy etyki prowadzenia badań

Literatura:

Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. GWP.

Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. PWN.

Zimbardo, P., Gerrig, R. ( 2022). Psychologia i życie. PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną)

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym

• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

• kolokwium zaliczeniowe pisemne testowe

C. Podstawowe kryteria:

Warunki zaliczenia konwersatoriów:

• Obecność na zajęciach.

• Aktywność podczas zajęć.

• Pozytywna ocena z kolokwium pisemnego.

Forma zaliczenia: kolokwium

Kurs kończy się kolokwium testowym. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.

Podstawowe kryteria:

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bronowicka
Prowadzący grup: Anna Bronowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN.


Bąk, J. (2019). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. W.A.B.


Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: ekspery mentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1.


Francuz. P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. KUL.


Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska.




Pełny opis:

Treści programowe:

1. Nauka a pseudonauka. Psychologia jako nauka empiryczna.

2. Metody badawcze w psychologii. Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny.

3. Źródła wiedzy naukowej. Komunikacja wiedzy naukowej.

4. Operacjonalizacja terminów teoretycznych.

5. Charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w badaniach psychologicznych (teoria, zmienna zależna, zmienna niezależna, pytanie badawcze, problem badawczy, hipoteza, falsyfikacja, populacja, próba, reprezentatywność, replika-cja).

6. Problemy etyczne badań naukowych.

Literatura:

Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, rozdz. 4.

Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. GWP.

Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. PWN. Tom 1 (rozdział 1).

Zimbardo, P., Gerrig, R. ( 2022). Psychologia i życie. PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)