Pomiar postaw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-POMIAR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomiar postaw |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca • Aiken, L. R. (1980). Attitude Measurement and Research. New Directions for Testing and Measurement, 7, 1-24. • Alwin, D. F., & Krosnick, J. A. (1991). The reliability of survey attitude measurement: The influence of question and respondent attributes. Sociological Methods & Research, 20(1), 139-181. • Dawes, R. M. (1972). Fundamentals of attitude measurement. Oxford: John Wiley & Sons. • Oppenheim, A. N. (2000). Questionnaire design, interviewing and attitude measurement. Bloomsbury Publishing. • Reid, N. (2006). Thoughts on attitude measurement. Research in Science & Technological Education, 24(1), 3-27. • Thurstone, L. L. (1929). Theory of attitude measurement. Psychological Review, 36(3), 222-241. • Tittle, C. R., & Hill, R. J. (1967). Attitude measurement and prediction of behavior: An evaluation of conditions and measurement techniques. Sociometry, 199-213. • Tourangeau, R., & Rasinski, K. A. (1988). Cognitive processes underlying context effects in attitude measurement. Psychological bulletin, 103(3), 299-314. |
Skrócony opis: |
- w zakresie wiedzy: Student potrafi zdefiniować postawy oraz podstawowe paradygmaty mierzące postawy - w zakresie umiejętności: Student potrafił będzie zbudować własną skalę do pomiaru postaw, zaprojektować badanie z udziałem własnego narzędzia oraz zaprezentować wyniki badań - w zakresie kompetencji: umiejętność współpracy grupowej w grupie realizującej badanie empiryczne |
Pełny opis: |
Problematyka ćw.: 1) Definicja postawy i jej rola w życiu człowieka. 2) Pomiar postaw. 3) Konstrukcja narzędzi do pomiaru postaw. 4) Test Apercepcji Tematycznej TAT jako przykład pomiaru postaw utajonych. 5) Natura i wychowanie jako źródło postaw. 6) Postawy jako konstrukty tymczasowe. 7) Wpływ zachowania na postawy. 8) Wpływ postaw na przetwarzanie informacji i zachowanie. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): • Aronson, E. (2002). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. • Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological testing. New Jersey: Prentice Hall. • Bohner, G., & Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne. • Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Psychologia społeczna w zastosowaniach. Od teorii do praktyki. Wrocław: Alta 2. • Oyster C.R. (2002). Grupy. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo . • Zimbardo P.G. i Leippe M.R. (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Literatura uzupełniająca • Aiken, L. R. (1980). Attitude Measurement and Research. New Directions for Testing and Measurement, 7, 1-24. • Alwin, D. F., & Krosnick, J. A. (1991). The reliability of survey attitude measurement: The influence of question and respondent attributes. Sociological Methods & Research, 20(1), 139-181. • Dawes, R. M. (1972). Fundamentals of attitude measurement. Oxford: John Wiley & Sons. • Oppenheim, A. N. (2000). Questionnaire design, interviewing and attitude measurement. Bloomsbury Publishing. • Reid, N. (2006). Thoughts on attitude measurement. Research in Science & Technological Education, 24(1), 3-27. • Thurstone, L. L. (1929). Theory of attitude measurement. Psychological Review, 36(3), 222-241. • Tittle, C. R., & Hill, R. J. (1967). Attitude measurement and prediction of behavior: An evaluation of conditions and measurement techniques. Sociometry, 199-213. • Tourangeau, R., & Rasinski, K. A. (1988). Cognitive processes underlying context effects in attitude measurement. Psychological bulletin, 103(3), 299-314. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat. - posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: - jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; - potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści |
Metody i kryteria oceniania: |
• wykonanie pracy zaliczeniowej: o przygotowanie własnego projektu badawczego o prezentacja multimedialna projektu na zajęciach (ustna) ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawione wykonanych i zaprezentowanych projektów badawczych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.