Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-POMOCINT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka.

LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan


Założenia:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest:

1. Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne.

2. Rozwój warsztatu psychologa.

3. Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej.

4. Nabycie podstawowych umiejętności pomocy osobom w kryzysie emocjonalnym.


Pełny opis:

Program zajęć:

1. Wprowadzenie – istota i cele pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. Zajęcia organizacyjne.

2. Kontakt i podstawowe umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej. Budowanie relacji terapeutycznej.

3. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

4. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

5. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

6. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

7. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki rozwiązywania sytuacji problemowej.

8. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów.

Literatura:

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka.

LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan


Założenia:

Celem zajęć jest:

Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne.

Rozwój warsztatu psychologa.

Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej.

Nabycie podstawowych umiejętności pomocy osobom w kryzysie emocjonalnym.


Skrócony opis:

Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej.

Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny

Pełny opis:

Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej.

Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny

Literatura:

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka.

LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan


Założenia:

Celem zajęć jest:

Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne.

Rozwój warsztatu psychologa.

Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej.

Nabycie podstawowych umiejętności pomocy osobom w kryzysie emocjonalnym.


Skrócony opis:

Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej.

Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny

Pełny opis:

Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej.

Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny.

Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu.

Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie.

Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny

Literatura:

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)