Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PROSEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Strona przedmiotu: http://www.psychologia.uni.opole.pl/
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Poziom studiów:

Magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr 7,8

Profil kształcenia:

Kliniczny; pracy i organizacji

Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne: Student powinien: znać zasady edycji tekstu naukowego, zapisów bibliograficznych oraz posiadać umiejętność krytycznej analizy tekstu oraz planowania projektów badawczych

Literatura uzupełniająca:

Francuz P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla

psychologów. KUL

Cypryańska M., Bedyńska S. (2013). Statystyczny drogowskaz 1 Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie Sedno.


Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30h


-przygotowanie do zajęć:35h


-zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 33h


-udział w konsultacjach bezpośrednich lub internetowych z nauczycielem: 2h


Suma 100 h = 4 ECTS ; * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta

Założenia:

Przedmiot zakłada następujące efekty pracy studenta(ki):

- w zakresie wiedzy: uzyskanie wiedzy z zakresu realizowanego tematu pracy i zasad pisania pracy na stopień mgr.

- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności analizy i syntezy testów naukowych oraz umiejętności projektowania badań własnych

- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na etykę prowadzenia badań w psychologii, prawa autorskie i plagiat.

Skrócony opis:

Udział w proseminarium ma przygotować studentów do pisania pracy magisterskiej pod względem merytorycznym i technicznym, edytorskim. Wyłoniony, indywidualny temat pracy będzie opracowany w formie rozdziału teoretycznego.

Pełny opis:

Treści programowe:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć, na przykład:

A. Problematyka seminarium:

1. Wybór tematyki pracy w obszarze zainteresowań badawczych i kompetencji promotora

2. Analiza i synteza literatury– teoretyczne podstawy modelu badawczego

3. Formułowanie problemu badawczego i budowa modelu relacji między zmiennymi

4. Standardy redakcji tekstów naukowych wg APA

Metody dydaktyczne:

sprawdzanie krytycznego rozumienia tekstu

rozwiązywanie zadań problemowych

polemiki w małych grupach na forum całej grupy

elementy wykładu

indywidualne projekty

Literatura:

Brzeziński J., (2010) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN

Nęcka E., Stocki R., Jak pisać prace z psychologii. E-book

Harasimczuk J., Cieciuch J, (2012) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim

na podstawie reguł APA Wydawnictwo Liberi Libri.

Kulesza, W., Doliński, D.(2022). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów. Smak Słowa.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

Znać terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

Mieć pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

Znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych,

Mieć rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat.

Sposoby weryfikacji:

• Przedstawienie pisemne projektu badawczego

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:

K_W01

K_W02

K_W05

K_W06

UMIEJĘTNOŚCI

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

Sposoby weryfikacji:

• Dyskusja

• Udział w zajęciach

• Prezentacja multimedialna

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:

K_U04

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

rozumie potrzebę dalszego rozwoju

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści

Sposoby weryfikacji:

• Dyskusja

• Obserwacja

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:

K_K02

K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

Semestr I:

Prezentacja tematyki pracy, teoretycznych podstaw dla planowanego modelu badawczego i spisu literatury

Semestr II:

Prezentacja modelu teoretycznego i metodologii badań własnych

Podstawowe kryteria:

ocena końcowa

Ocena stopnia zaawansowania pracy magisterskiej:

Semestr I: Warunkiem zaliczenia proseminarium jest prezentacja pomysłu na badanie zawierającego:

Opis zmiennych na podstawie przeglądu literatury

Zaproponowanie modelu badawczego z uwzględnieniem zmiennych i ich pomiaru

Projekt badawczy powinien zawierać spis literatury (co najmniej 20 pozycji bibliograficznych)

Semestr II: Warunkiem zaliczenia proseminarium jest:

Opracowanie części teoretycznej pracy wg. Standardów APA (opis wszystkich zmiennych i związków między nimi).

Sformułowanie ostatecznych pytań i hipotez badawczych.

Projekt badawczy jest uzupełniony o część metodologiczną pracy magisterskiej (opis procedury, charakterystyki osób badanych, narzędzi badawczych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Walczak
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin, Joanna Dymecka, Alicja Kalus, Dariusz Krok, Barbara Mróz, Aleksandra Rogowska, Katarzyna Skałacka, Radosław Walczak, Tomasz Wirga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Walczak
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin, Dariusz Krok, Barbara Mróz, Aleksandra Rogowska, Katarzyna Skałacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błońska, Przemysław Zdybek
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin, Jakub Filipkowski, Arkadiusz Jasiński, Dariusz Krok, Anna Machnik-Czerwik, Aleksandra Rogowska, Katarzyna Skałacka, Barbara Zmaczyńska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)