Przywództwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PRZYW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Przywództwo |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia. |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie realiami pracy zawodowej i warunkami jej organizacji. |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 15 godzin; • lektura artykułów: 20 godzin; • realizacja zadań projektowych: 15 godzin. |
Założenia: | 1. W zakresie wiedzy: zdobycie wiedzy z zakresu psychologii pracy jako dyscypliny stosowanej ze szczególnym uwzględnieniem teorii i badań zagadnienia przywództwa w organizacjach oraz procesu zarządzania. 2. W zakresie umiejętności: zdobycie umiejętności operacjonalizacji i przygotowania narzędzi pomiaru wybranych zachowań przywódczych. 3. W zakresie kompetencji: poprawa umiejętności pracy zespołowej i realizacji zadań zgodnie z przyjętym harmo-nogramem. |
Pełny opis: |
1. Istota przywództwa. 2. Modele przywódcze. 3. Zachowania przywódcze. 4. Kreowanie wizji. 5. Wyznaczanie celów. 6. Praca w zespole. 7. Charakterystyka skutecznego przywódcy. 8. Kształtowanie kompetencji przywódczych. 9. Zarządzanie zasobami ludzkimi. 10. Najczęściej popełniane błędy przywódcze. 11. Prezentacje studentów. |
Literatura: |
1. Bojar, E., Rakowska, A., Zarębska, A., Bojar, M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu rozwojem lokalnym. Fundacja BFKK, Projekt „Kompetentna Gmina-wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w zakresie Zarządzania Rozwojem Lokalnym” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecz-nego. 2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, rozdz. 12. 3. Geryk, M. (2016). Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu. W: M. Geryk, A. Pławska, (red.) Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, Gdańsk: WSZ, s.92-102. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • klasyfikować i analizować kluczowe dziedziny psychologii pracy i organizacji; • świadomie i w odniesieniu do analizowanych realiów formułować cele interwencji dotyczącej stanowisk pracy i całego systemu organizacji. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy; • wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Mróz | |
Prowadzący grup: | Barbara Mróz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.