Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSPROC1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia procesów poznawczych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie studentowi wiedzy z zakresu podstawowych pojęć, struktur i funkcji procesów poznawczych,

zapoznanie z istotą poznawczego funkcjonowania człowieka i aktywności poznawczej oraz z charakterystyką rodzajów procesów poznawczych, poszerzenie tradycyjnej wiedzy na temat ludzkiego poznania o najnowsze tendencje i osiągnięcia badawcze.

Pełny opis:

Treści realizowanych podczas zajęć:

1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych

2. Historia badań nad poznaniem

3. Spostrzeganie

4. Uwaga

5. Pamięć i procesy pamięciowe

6. Pamięć autobiograficzna

7. Wyobraźnia

8. Pojęcia

9. Myślenie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów

10. Podejmowanie decyzji

11. Funkcje wykonawcze

12. Język, mowa i komunikacja

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne

B. Literatura uzupełniająca:

Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.

Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne.

Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk:

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pinker S. (2002) Jak działa umysł. Warszawa: KiW.

Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student zna najważniejsze pojęcia z zakresu psychologii procesów poznawczych, zna podstawowe mechanizmy procesów poznawczych, ma wiedzę na temat teorii psychologicznych podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych,

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność posługiwania się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii procesów poznawczych, posiada umiejętność analizy zmiennych psychologicznych i wskaźników zmian w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych, umiejętność zastosowania przyswojonej wiedzy w toku opanowywania innych dziedzin psychologii

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów, jest otwarty na nowe tendencje we współczesnej nauce

Metody i kryteria oceniania:

test wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)