Psychologia procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSPROC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentowi wiedzy z zakresu podstawowych pojęć, struktur i funkcji procesów poznawczych, zapoznanie z istotą poznawczego funkcjonowania człowieka i aktywności poznawczej oraz z charakterystyką rodzajów procesów poznawczych, poszerzenie tradycyjnej wiedzy na temat ludzkiego poznania o najnowsze tendencje i osiągnięcia badawcze. |
Pełny opis: |
Treści realizowanych podczas zajęć: 1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych 2. Historia badań nad poznaniem 3. Spostrzeganie 4. Uwaga 5. Pamięć i procesy pamięciowe 6. Pamięć autobiograficzna 7. Wyobraźnia 8. Pojęcia 9. Myślenie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów 10. Podejmowanie decyzji 11. Funkcje wykonawcze 12. Język, mowa i komunikacja |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, Orzechowski i Szymura (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne B. Literatura uzupełniająca: Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pinker S. (2002) Jak działa umysł. Warszawa: KiW. Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student zna najważniejsze pojęcia z zakresu psychologii procesów poznawczych, zna podstawowe mechanizmy procesów poznawczych, ma wiedzę na temat teorii psychologicznych podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych, Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność posługiwania się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii procesów poznawczych, posiada umiejętność analizy zmiennych psychologicznych i wskaźników zmian w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych, umiejętność zastosowania przyswojonej wiedzy w toku opanowywania innych dziedzin psychologii Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów, jest otwarty na nowe tendencje we współczesnej nauce |
Metody i kryteria oceniania: |
test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.