Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pracy i organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSPRORG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia pracy i organizacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 3 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr 3

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka.

Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg.

Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej.


Literatura uzupełniająca:

Bajcar, B., i wsp. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Link: https://pracownik.kul.pl/files/10244/public/psych_pref_zaw.pd

Łuczak, A. (2002). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Warszawa: CIOP

Klasyfikacja zawodów i specjalności: Link: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS:5*

• udział w wykładach: 15 godzin,

• udział w konwersatoriach: 15godzin,

• przygotowanie do konwersatoriów: 20godzin,

• zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 20 godzin,

• realizacja zadań projektowych: 30 godzin,

• udział w konsultacjach z nauczycielem: 10 go-dzin,

• samodzielne przygotowanie do egzaminu i obec-ność na egzaminie: 25h.


Suma 135 godzin = 5 punktów ECTS

* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Założenia:

Cele przedmiotu:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach;

c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach;

c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.

Pełny opis:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach;

c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywno-ści pracy.

Literatura:

1. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.

2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

3. Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2015). Człowiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia. Kraków:

wydawnictwo LIBRON.

4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar.

5. Derbis, R, Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17, 2, 277-287.

6. Hauziński, A. (2016). Regulacyjna funkcja przywiązania do zawodu. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Jo-urnal, 22, 1, 61-72.

7. Hauziński, A. (2016). Mapy poznawcze zainteresowań. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 22, 2, 237-251.

8. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 2, 247-254.

9. Ochnik, D. (2017). Prospołeczne preferencje zawodowe a społeczny zegar zawodowy kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, (CPPJ) 23, 2 241-247. DOI: 10.14691/CPPJ.23.2.241

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, streścić podstawowe teorie wyboru zawodu i w oparciu o nie wyjaśnić realizację karier

pracowniczych;

• wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie

zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy;

• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

• realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;

• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia*:

• Egzamin;

• zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia:

1. Wykład:

Test 30 pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.

2. Konwersatoria:

Praca pisemna o charakterze teoretyczno-badawczym. Tytuł pracy:

Dysfunkcjonalne zachowania organizacyjne. Zespół do 4 osób.

C. Podstawowe kryteria:

Ocena egzaminu:

Wynik testu według przyjętej skali ocen.

Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi:

60-70% - 3.0

71-75% - 3.5

76-85% - 4.0

86-90% - 4.5

91-100% - 5.0

Ocena ćwiczeń:

Ocena z konwersatoriów składa się w 80% z końcowej oceny pro-jektu oraz w 20% z oceny aktywności i zaangażowania na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)