Psychologia pracy i organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSPRORG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia pracy i organizacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 3 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr 3 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg. Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. |
Literatura uzupełniająca: | Bajcar, B., i wsp. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Link: https://pracownik.kul.pl/files/10244/public/psych_pref_zaw.pd Łuczak, A. (2002). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Warszawa: CIOP Klasyfikacja zawodów i specjalności: Link: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS:5* • udział w wykładach: 15 godzin, • udział w konwersatoriach: 15godzin, • przygotowanie do konwersatoriów: 20godzin, • zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 20 godzin, • realizacja zadań projektowych: 30 godzin, • udział w konsultacjach z nauczycielem: 10 go-dzin, • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obec-ność na egzaminie: 25h. Suma 135 godzin = 5 punktów ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Założenia: | Cele przedmiotu: 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach; c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach; c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Pełny opis: |
1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; b) poznanie świata zawodów i klasyfikacji zawodów i specjalności a także wymagań na stanowiskach pracy; omówienie projektów wybranych stanowisk pracy z uwzględnieniem ich charakterystyki z perspektywy ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy na przykładach ich funkcjonowania w przedsiębiorstwach; c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania środowiska pracy. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywno-ści pracy. |
Literatura: |
1. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. 2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. 3. Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2015). Człowiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia. Kraków: wydawnictwo LIBRON. 4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar. 5. Derbis, R, Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17, 2, 277-287. 6. Hauziński, A. (2016). Regulacyjna funkcja przywiązania do zawodu. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Jo-urnal, 22, 1, 61-72. 7. Hauziński, A. (2016). Mapy poznawcze zainteresowań. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 22, 2, 237-251. 8. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 2, 247-254. 9. Ochnik, D. (2017). Prospołeczne preferencje zawodowe a społeczny zegar zawodowy kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, (CPPJ) 23, 2 241-247. DOI: 10.14691/CPPJ.23.2.241 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, streścić podstawowe teorie wyboru zawodu i w oparciu o nie wyjaśnić realizację karier pracowniczych; • wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy; • wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • Egzamin; • zaliczenie z oceną. B. Formy zaliczenia: 1. Wykład: Test 30 pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł. 2. Konwersatoria: Praca pisemna o charakterze teoretyczno-badawczym. Tytuł pracy: Dysfunkcjonalne zachowania organizacyjne. Zespół do 4 osób. C. Podstawowe kryteria: Ocena egzaminu: Wynik testu według przyjętej skali ocen. Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi: 60-70% - 3.0 71-75% - 3.5 76-85% - 4.0 86-90% - 4.5 91-100% - 5.0 Ocena ćwiczeń: Ocena z konwersatoriów składa się w 80% z końcowej oceny pro-jektu oraz w 20% z oceny aktywności i zaangażowania na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Derbis, Jakub Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Romuald Derbis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.