Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSROZWC-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

Student zapozna się z podstawowymi zagadnieniami rozwoju takimi jak zmiana i ciągłość rozwoju. Przedstawione będą wiodące koncepcej rozwoju człowieka w cyklu życia od okresu płodowego do starości .

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

1. Metodologia badań.

2. Rozwój człowieka-perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza

3. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości

4. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych

5. Teratogeny;

6. Teorie rozwoju J.Pigeta i E.Eriksona

B. Problematyka ćw.:

1. Rozwój człowieka-perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza

2. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości

3. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych

4. Teratogeny;

5. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki

6. Różnice indywidualne a zachowanie.

7. Płeć a rozwój

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

wykorzystywana podczas zajęć

• Bee H., (2006) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk i S-ka

• Trempała J., (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, PWN

studiowana samodzielnie przez studenta

• Birch A., (2007). Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

- w zakresie wiedzy: Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości.

- w zakresie umiejętności: Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania

- w zakresie kompetencji: Uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju .

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)