Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSROZWC-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Student zapozna się z podstawowymi zagadnieniami rozwoju takimi jak zmiana i ciągłość rozwoju. Przedstawione będą wiodące koncepcej rozwoju człowieka w cyklu życia od okresu płodowego do starości . |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Metodologia badań. 2. Rozwój człowieka-perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza 3. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości 4. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych 5. Teratogeny; 6. Teorie rozwoju J.Pigeta i E.Eriksona B. Problematyka ćw.: 1. Rozwój człowieka-perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza 2. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości 3. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych 4. Teratogeny; 5. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki 6. Różnice indywidualne a zachowanie. 7. Płeć a rozwój |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): wykorzystywana podczas zajęć • Bee H., (2006) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk i S-ka • Trempała J., (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, PWN studiowana samodzielnie przez studenta • Birch A., (2007). Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy: Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. - w zakresie umiejętności: Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania - w zakresie kompetencji: Uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju . |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.