Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSSPOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie społecznej natury człowieka poprzez prezentację wybranych teorii, stosowanych metod i badań wyjaśniających mechanizmy zachowań społecznych jednostki. Student powinien rozwinąć umiejętności oceny skuteczności oddziaływań społecznych powołując się na wyniki badań naukowych, rozpoznawania i stosowania technik wpływu społecznego, obrony przed manipulacją, umiejętność konstrukcji narzędzi do pomiaru postaw i projektowania eksperymentów weryfikujących określoną teorię oraz umiejętność samodzielnego studiowania różnych zagadnień poszerzającego wiedzę o najnowsze osiągnięcia psychologii społecznej; zastosowania wiedzy do rozwiązywania różnych problemów związanych ze społecznym funkcjonowaniem ludzi. Student powinien być wrażliwy na występujące w jego najbliższym otoczeniu i społeczeństwie problemy, takie jak m.in. negatywne stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja, niesprawiedliwość społeczna, bierność, niechęć do angażowania się w dobro wspólne. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną zagadnienia z obszaru wpływu społecznego (mechanizmy i techniki wpływu społecznego, obrona przed manipulacją); relacji interpersonalnych (atrakcyjność interpersonalna, miłość, zaufanie), poznania społecznego (naiwne koncepcje natury ludzkiej, przetwarzanie informacji społecznej, schematy, skrypty, stereotypy); spostrzegania siebie (ja, autoprezentacja) i innych (atrybucja, zniekształcenia i błędy), relacji grupowych (grupa, normy, konformizm, zachowania prospołeczne) i międzygrupowych (konflikt, agresja, uprzedzenia, dyskryminacja, legitymizacja nierówności społecznych). Kolejnym celem kursu jest pokazanie jakie znaczenie mają teorie i badania prowadzone przez psychologów społecznych w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych (manipulacje społeczne, nieufność, poczucie niesprawiedliwości, autorytaryzm, agresja, alienacja, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikty społeczne) oraz przygotowanie studentów do zaangażowania w podnoszenie jakości życia jednostek, grup i społeczności lokalnych. Treści programowe wykładu: 1. Psychologia społeczna jako nauka eksperymentalna na przykładzie serii eksperymentów nad „huśtawką emocjonalną” 2. Konformizm i czynniki nasilające uległość wobec grupy w świetle badań eksperymentalnych. 3. Przegląd technik wpływu społecznego wg klasyfikacji Cialdiniego i Dolińskiego. Obrona przed manipulacją. 4. Wpływ kultury na zachowania społeczne jednostki – wybrane koncepcje i wyniki badań. 5. Kultura narzekania i jej psychologiczne konsekwencje. 6 - 7. Wybrane przekonania na temat świata społecznego i natury człowieka (legitymizacja systemu, zaufanie, autorytaryzm). 8-9. Postawy: pomiar, teorie i czynniki wyjaśniające proces skutecznej zmiany postaw. 10. Uprzedzenia: o naturze stereotypów i uprzedzeń na przykładzie ageismu i seksizmu. Źródła i konsekwencje stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń. 11. Autoprezentacja: wybrane koncepcje, strategie i taktyki. 12-13. Konflikty interpersonalne: teorie wyjaśniające przyczyny. Czynniki nasilające zachowania rywalizacyjne. Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktu. 14. Szczęście jednostki w wybranych teoriach i badaniach psychologicznych. 15. Miłość i przyjaźń w koncepcjach i badaniach psychologicznych. Treści programowe ćwiczeń: Przedmiot psychologii społecznej i jej główne metody badań. Główne motywy społeczne. Teoria dysonansu poznawczego w świetle badań eksperymentalnych. Zachowania prospołeczne: teorie, wyznaczniki i następstwa pomagania. Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji. Atrakcyjność: teorie i wyznaczniki oraz jej następstwa. Poznanie społeczne: rola schematów, skryptów i teorii potocznych w rozumieniu świata społecznego Debata oksfordzka (temat do uzgodnienia). Spostrzeganie osób. Procesy automatyczne i kontrolowane. Ocenianie ludzi. Spostrzeganie siebie. Treści, geneza i funkcje Ja. Autoprezentacja: strategie i taktyki. Samoocena. Wpływ społeczny jako przedmiot badań eksperymentalnych. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama Procesy grupowe. |
Literatura: |
A1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1, 2. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum., Rozdz. 7 Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting., Rozdz. II Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 10-16, 18-19 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - 2 artykuły: Darley J.M., Batson C.D. (1973); Dickerson C.A. i wsp. (1992). Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo. Brown R. (2006). Procesy grupowe. . Gdańsk: GWP Buss D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145. Diagnoza Społeczna 2015, wybrane komunikaty i raporty CBOS Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa Etcof N. (2000). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: WAB Grzyb T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: PWN. Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP Michalski P., Korzeniowski K. (2017). Zgeneralizowane uprzedzenie: pojęcie, pomiar, charakterystyka zjawiska. Wstępna adaptacja Skali nietolerancji. Psychologia społeczna, 2017 tom 12 4 (43) 430–443 Nelson T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP B. Literatura uzupełniająca Bronowicka A. (2008). Lęk ekonomiczny a autorytaryzm przyszłych polskich elit w okresie 2004-2006. (w:) R. Derbis (red.)„Jakość życia - od wykluczonych do elity„ Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza, str. 161 – 175. Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Bronowicka A. & Rybicka J. (2011). Akceptacja etyki produktywności i merytokratycznych kryteriów wynagradzania wśród studentów (w:) Lucyna Golińska, Eleonora Bielawska Batorowicz (red.) „Rodzina i praca w warunkach kryzysu” , Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Doliński D. (2018). Is Psychology Still a Science of Behaviour? Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Doliński D. (2018). Social Psychology Should Be a Science of Feelings, Thoughts and Behaviour. Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Stankiewicz E., Bronowicka A. (2013). Dyskryminacja osób 50+ na polskim rynku pracy w procesie selekcji zawodowej. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Kofta M., Szustrowa T. (red.). (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kossowska, M. Kofta M. (red.) (2009). Psychologia poznania społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40). Pinker S. (2005). Tabula rasa. Spory o naturę ludzką. Gdańsk: GWP Rutkowska D., Szuster A. (2008). O różnych obliczach altruizmu. Warszawa: Scholar Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01, K_W06, K_W07 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać i stosować terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w socjologii, ale też politologii, ekonomii). opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań. mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych Umiejętności K_U01, K_U02, w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w relacjach, w grupie, w sytuacjach konfliktu wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej. Kompetencje społeczne K_K01, K_K02 w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz występujących w Polsce problemów społecznych, takich jak. np. redukcja poziomu uprzedzeń, przemocy, manipulacji, agresji czy nieufności społecznej. dostrzega i formułuje problem etyczne związane ze świadomym wykorzystaniem skutecznych technik wpływu społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów Konwersatorium kończy się kolokwium testowym (test wyboru) i obejmują materiał z zajęć. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów Ocena z aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach, odpowiedzi na pytania wykładowcy i prezentacja wybranego zagadnienia) pozwala na odpowiednie podniesienie oceny końcowej po zaliczeniu przynajmniej na ocenę dostateczna testu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bronowicka | |
Prowadzący grup: | Anna Bronowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.