Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza i edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSWYCH-ED-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza i edukacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.


Skrócony opis:

Poznanie problematyki psychologii wychowawczej oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym oraz szkolnym.

Pełny opis:

Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody

Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania

Współczesne ujęcia i modele wychowania

Kulturowy kontekst wychowania

Metody oddziaływań wychowawczych

Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze

Jakość relacji emocjonalnych w rodzinie a wychowanie dziecka

Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania

Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej

Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą

Literatura:

Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020).

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na po-ziomie rozszerzonym

• Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w wy-branych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych. Znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić:

• Wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzy-skanej liczby punktów wg. zasady:

ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dymecka, Alicja Kalus, Zofia Kardasz
Prowadzący grup: Joanna Dymecka, Alicja Kalus, Zofia Kardasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

D. Field: Osobowości rodzinne, Oficyna wydawnicza Logos, Warszawa, 1996

Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warsza-wa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Założenia:

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii wychowawczej; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty oddziaływań wychowawczych. Student posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego

- w zakresie umiejętności: student posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii wychowawczej do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. Student potrafi: wskazywać czynniki blokujące i stymulujące rozwój w wybranych obszarach i okresach rozwoju człowieka; dobierać adekwatne metody i narzędzia oddziaływania na jednostkę w procesie nauczania i wychowania.

- w zakresie kompetencji : student opanuje podstawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz cechuje go wrażliwość etyczna


Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020).

Cieciuch, J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości. Od dzieciństwa do wczesnej do-rosłości. Liberi Liberi.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.

Budziszewska M. (2015). Opowieść „moi rodzice” w trzech fazach adolescencji i w dorosłości. Analiza narracji tożsamościo-wych. Warszawa: Liberi Libri

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.

Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN,

Dryll E. (2003). Interakcja wychowawcza w relacji matka-dziecko. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psycholo-gii wychowawczej.

Plopa M. (2014). Więzi małżeńskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157).

Plopa M. (2014). Więzi małżeńskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157).

Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 224-235).

Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPP-P.

Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny SOR. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cihesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS

Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS

Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Postaw Rodziców (KPR-Roc). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT.

Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich (SPR). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza. T 1-2. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kalus A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Perspektywa psychologiczna. Opole

Kalus. A (2014). Rodzina adopcyjna. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 333-350).

Kalus A. (2014). Rodzina zastępcza. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157).356-367.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Kardasz, Magdalena Pysz
Prowadzący grup: Zofia Kardasz, Magdalena Pysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Kardasz, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Zofia Kardasz, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)