Psychologia wychowawcza i edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSWYCH-ED-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza i edukacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. |
Skrócony opis: |
Poznanie problematyki psychologii wychowawczej oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym oraz szkolnym. |
Pełny opis: |
Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania Współczesne ujęcia i modele wychowania Kulturowy kontekst wychowania Metody oddziaływań wychowawczych Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze Jakość relacji emocjonalnych w rodzinie a wychowanie dziecka Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą |
Literatura: |
Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020). Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na po-ziomie rozszerzonym • Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w wy-branych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych. Znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: • Wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzy-skanej liczby punktów wg. zasady: ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dymecka, Alicja Kalus, Zofia Kardasz | |
Prowadzący grup: | Joanna Dymecka, Alicja Kalus, Zofia Kardasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. D. Field: Osobowości rodzinne, Oficyna wydawnicza Logos, Warszawa, 1996 Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warsza-wa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
|
Założenia: | Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii wychowawczej; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty oddziaływań wychowawczych. Student posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego - w zakresie umiejętności: student posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii wychowawczej do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. Student potrafi: wskazywać czynniki blokujące i stymulujące rozwój w wybranych obszarach i okresach rozwoju człowieka; dobierać adekwatne metody i narzędzia oddziaływania na jednostkę w procesie nauczania i wychowania. - w zakresie kompetencji : student opanuje podstawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz cechuje go wrażliwość etyczna |
|
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020). Cieciuch, J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości. Od dzieciństwa do wczesnej do-rosłości. Liberi Liberi. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2. Budziszewska M. (2015). Opowieść „moi rodzice” w trzech fazach adolescencji i w dorosłości. Analiza narracji tożsamościo-wych. Warszawa: Liberi Libri Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23. Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Dryll E. (2003). Interakcja wychowawcza w relacji matka-dziecko. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psycholo-gii wychowawczej. Plopa M. (2014). Więzi małżeńskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157). Plopa M. (2014). Więzi małżeńskie i rodzinne z perspektywy teorii przywiązania. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157). Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 224-235). Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPP-P. Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny SOR. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cihesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Postaw Rodziców (KPR-Roc). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich (SPR). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza. T 1-2. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. Kalus A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Perspektywa psychologiczna. Opole Kalus. A (2014). Rodzina adopcyjna. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 333-350). Kalus A. (2014). Rodzina zastępcza. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 141-157).356-367. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kardasz, Magdalena Pysz | |
Prowadzący grup: | Zofia Kardasz, Magdalena Pysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kardasz, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Zofia Kardasz, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.