Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSYCH-BIZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia w biznesie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Studia magisterskie.

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 9.

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczenie zajęć z bloków psychologia pracy i organizacji.

Literatura uzupełniająca:

1. Jamka, B. (2012). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. Warszawa: Di-fin.

2. Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość-pieniądze-konsumpcja. Warszawa: Difin.

3. Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Di-fin,

4. Ratajczak, Z. (red.). (2013). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 2


• udział w wykładzie: 15 godzin,

• lektury i zadania do samodzielnego wyko-nania poza godzinami zajęć: 20 godzin,

• przygotowanie do zaliczenia z oceną: 15 h.

Suma 60 godzin = 2 punkty ECTS




* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Założenia:

Cele przedmiotu w zakresie:

wiedzy: - zna terminologię używaną w psychologii pracy i organizacji oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiaże psychologicznym;

- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdys-cypliny psychologii;

- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

kompetencji: jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wy-trwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.

Pełny opis:

Treści programowe:

Problematyka konwersatoriów:

1. Uwarunkowania przedsiębiorczości i podejmowania własnej działalności gospodarczej. Perspektywa psychologiczna.

2. Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych.

3. Podejmowanie decyzji finansowych.

4. Psychologia pieniądza.

5. Zachowania na rynkach finansowych. Psychologia giełdy.

6. Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie w sytuacji zagrożenia (bankructwo itp.) Zarządzanie kryzysowe, interwencja kryzysowa.

7. Przegląd ról zawodowych oraz kierunków działań w zawodzie psychologa świadczącego usługi dla biznesu, przedsiębiorstw.

8. Uwarunkowania, definicje i charakter wspierania twórczości i innowacyjności w biznesie.

9. Budowanie i kreowanie wizerunku firmy, metody i zasady.

10. Psychologia w marketingu, zarys zagadnień.

11. Wspieranie jednostki w podejmowaniu działań przedsiębiorczych.

12. Nowoczesne technologie w pracy, bezpieczeństwo i higiena użytkowania.

Literatura:

1. Dubiel, J. (2013). O przedsiębiorczych sposobach radzenia sobie z kryzysami o charakterze ekonomicznym i organizacyjnym. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. (s. 94-118). Warszawa: Difin.

2. Jamka, B. (2012). Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości. Wybór perspektyw badawczych. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. (s. 17-32). Warszawa: Difin.

3. Mendecka, G. (2013). Twórczość i przedsiębiorczość jako czynniki skuteczności działania w sytuacjach kryzysowych na przykładzie biografii Marii Skłodowskiej-Curie. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin.

4. Ratajczak, Z. (2013). Kryzys jako źródło motywacji do zachowań przedsiębiorczych.[Crisis as the source of mo-tivation for entrepreneurial behaviour]. Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin. 13-24.

5. Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość w kontekście ogólnej teorii działania,[w:]: Z. Ratajczak. Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, Warszawa, 13-26.

6. Strykowska, M. (2012). Zarządzanie karierą zawodową jako forma przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 48-62.

7. Studenski, R. i Studenska, A.(2012). Predyktory przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 193-213.

8. Turek, D. (2012). Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różnice profili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, 33-57.

9. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

10. Zawadzka, A. M., van Buuren, I. (2010). Wybory inwestycyjne w sytuacji sukcesu i porażki – porównanie międzykulturowe na przykładzie grupy polskiej i holenderskiej. W: Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość-pieniądze-konsumpcja. (s. 155-172). Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;

- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia*:

• zaliczenie z oceną

*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia.

B. Formy zaliczenia:

1. Konwersatoria:

Projekt zespołowy, zespoły do trzech osób, prezentacja na forum grupy.

C. Podstawowe kryteria oceny:

Ocenie podlega merytoryczna wartość projektu, forma jego prezentacji oraz dyskusja na forum grupy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)