Psychologia w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSYCH-BIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w biznesie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 9. |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczenie zajęć z bloków psychologia pracy i organizacji. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Jamka, B. (2012). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. Warszawa: Di-fin. 2. Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość-pieniądze-konsumpcja. Warszawa: Difin. 3. Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Di-fin, 4. Ratajczak, Z. (red.). (2013). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2 • udział w wykładzie: 15 godzin, • lektury i zadania do samodzielnego wyko-nania poza godzinami zajęć: 20 godzin, • przygotowanie do zaliczenia z oceną: 15 h. Suma 60 godzin = 2 punkty ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Założenia: | Cele przedmiotu w zakresie: wiedzy: - zna terminologię używaną w psychologii pracy i organizacji oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; - zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiaże psychologicznym; - posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdys-cypliny psychologii; - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. kompetencji: jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wy-trwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; - potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Problematyka konwersatoriów: 1. Uwarunkowania przedsiębiorczości i podejmowania własnej działalności gospodarczej. Perspektywa psychologiczna. 2. Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych. 3. Podejmowanie decyzji finansowych. 4. Psychologia pieniądza. 5. Zachowania na rynkach finansowych. Psychologia giełdy. 6. Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie w sytuacji zagrożenia (bankructwo itp.) Zarządzanie kryzysowe, interwencja kryzysowa. 7. Przegląd ról zawodowych oraz kierunków działań w zawodzie psychologa świadczącego usługi dla biznesu, przedsiębiorstw. 8. Uwarunkowania, definicje i charakter wspierania twórczości i innowacyjności w biznesie. 9. Budowanie i kreowanie wizerunku firmy, metody i zasady. 10. Psychologia w marketingu, zarys zagadnień. 11. Wspieranie jednostki w podejmowaniu działań przedsiębiorczych. 12. Nowoczesne technologie w pracy, bezpieczeństwo i higiena użytkowania. |
Literatura: |
1. Dubiel, J. (2013). O przedsiębiorczych sposobach radzenia sobie z kryzysami o charakterze ekonomicznym i organizacyjnym. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. (s. 94-118). Warszawa: Difin. 2. Jamka, B. (2012). Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości. Wybór perspektyw badawczych. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. (s. 17-32). Warszawa: Difin. 3. Mendecka, G. (2013). Twórczość i przedsiębiorczość jako czynniki skuteczności działania w sytuacjach kryzysowych na przykładzie biografii Marii Skłodowskiej-Curie. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin. 4. Ratajczak, Z. (2013). Kryzys jako źródło motywacji do zachowań przedsiębiorczych.[Crisis as the source of mo-tivation for entrepreneurial behaviour]. Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin. 13-24. 5. Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość w kontekście ogólnej teorii działania,[w:]: Z. Ratajczak. Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, Warszawa, 13-26. 6. Strykowska, M. (2012). Zarządzanie karierą zawodową jako forma przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 48-62. 7. Studenski, R. i Studenska, A.(2012). Predyktory przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.). Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, 193-213. 8. Turek, D. (2012). Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różnice profili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania. W: B. Jamka (red.). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, 33-57. 9. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 10. Zawadzka, A. M., van Buuren, I. (2010). Wybory inwestycyjne w sytuacji sukcesu i porażki – porównanie międzykulturowe na przykładzie grupy polskiej i holenderskiej. W: Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość-pieniądze-konsumpcja. (s. 155-172). Warszawa: Difin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : - zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; - zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym; - posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: - jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; - potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • zaliczenie z oceną *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. B. Formy zaliczenia: 1. Konwersatoria: Projekt zespołowy, zespoły do trzech osób, prezentacja na forum grupy. C. Podstawowe kryteria oceny: Ocenie podlega merytoryczna wartość projektu, forma jego prezentacji oraz dyskusja na forum grupy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.