Psychometria - teoria kwestionariuszy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSYMETR-TK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria - teoria kwestionariuszy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć "Trening konstruowania testów i kwestionariuszy". |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: Brzeziński (red.) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych : wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Brzeziński J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psycho-logicznych. Wybór tekstów, s.232 – 306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. (s.9 – 47 i 185 – 202). Warszawa: PTP. Hornowska E., Paluchowski W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psy-chologicznych. Wybór tekstów, s.151 – 191.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice / ; przekł. Elżbieta Hornowska (2007). Gdańsk: GWP. Sagan, A. (2003). Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności. Źródło: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/rzetelnosc.pdf |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student pozna podstawowe zasady dotyczące budowania i weryfikowania narzędzi pomiarowych stosowanych w psychologii. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych 2. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek 3. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego 4. Analiza rzetelności testu 5. Analiza trafności testu 6. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym 7. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Hornowska E. (2013, ew. starsze wydania). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych. Wybrane Zagadnienia |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy • zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych • zapoznanie studentów z zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej - w zakresie umiejętności (w wyniku zajęć student będzie potrafił): • ocenić przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody); • zinterpretować wynik otrzymany przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi; - w zakresie kompetencji student: • potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania na rzecz badanej osoby |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, w którym ocena dostateczna to ponad 60% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.