Psychometria - teoria kwestionariuszy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSYMETR-TK-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria - teoria kwestionariuszy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: Brzeziński (red.) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych : wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Brzeziński J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psycho-logicznych. Wybór tekstów, s.232 – 306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. (s.9 – 47 i 185 – 202). Warszawa: PTP. Hornowska E., Paluchowski W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psy-chologicznych. Wybór tekstów, s.151 – 191.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice / ; przekł. Elżbieta Hornowska (2007). Gdańsk: GWP. Sagan, A. (2003). Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności. Źródło: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/rzetelnosc.pdf |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student pozna podstawowe zasady dotyczące budowania i weryfikowania narzędzi pomiarowych stosowanych w psychologii. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. 2. Zasady konstruowania i adaptacji narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek. 3. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. 4. Analiza rzetelności testu. 5. Analiza trafności testu. 6. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. 7. Problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Hornowska E. (2013, ew. starsze wydania). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych. Wybrane Zagadnienia |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy • zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem i korzystaniem z psychologicznych narzędzi pomiarowych - w zakresie umiejętności (w wyniku zajęć student będzie potrafił): • ocenić przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody); • zinterpretować wynik otrzymany przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi; - w zakresie kompetencji student: • potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania na rzecz badanej osoby |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, w którym ocena dostateczna to co najmniej 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium: Trening konstruowania testów i kwestionariuszy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.