Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rekrutacja i selekcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-REKRUT-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rekrutacja i selekcja
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia magisterskie.

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 7.

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii pracy i organizacji, ogólnej i różnic indywidualnych.

Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg.

Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej.


Literatura uzupełniająca:

1. Dale, M. (2005). Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

2. Strelau, J. (2006). Psychologia różnic indywidualnych (wyd. 2). Warszawa: SCHOLAR.


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3

• udział w wykładach: 9 godzin,

• lektury i zadania do samodzielnego wyko-nania poza godzinami zajęć: 20 godzin,

• przygotowanie do egzaminu: 30 h.

Suma 90 godzin = 3 punkty ECTS





* 1 Punkt


Założenia:

Cele przedmiotu::

- w zakresie

wiedzy: Opanowanie wiedzy z zakresu diagnozy i oceny kompetencji zawodowych, która jest kluczowym elementem wielu działań z zakresu doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz rozwoju zawodowego ludzi. Celem zajęć jest m.in. zaprezentowanie możliwości włączenia metod diagnozy i oceny kompetencji zawodowych do procesu indywidualnej pracy z klientami w obszarze poradnictwa zawodowego. Dlatego znaczna część zajęć poświęcona jest najczęściej wykorzystywanym metodom pomiaru kompetencji wraz z przykładami konkretnych narzędzi.

umiejętności: Zyskanie umiejętności w zakresie metod pomiaru kompetencji, które mają zastosowanie zarówno w indywidualnej pracy z klientem (np. w ramach usługi poradnictwa zawodowego, coachingu) jak i w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacjach (np. rekrutacja i selekcja, ocena okresowa, ewaluacja efektywności działań rozwojowych). Umiejętność dotycząca tego jak stosować w praktyce doradczej opisane metody i narzędzia.

- w zakresie kompetencji : W organizacjach, w których istnieją kompetencyjne opisy stanowisk zakres badanych kompetencji w konkretnym projekcie selekcji bardzo często jest już precyzyjnie określony. Jednak w wielu przypadkach oczekiwany profil kompetencji tworzony jest od podstaw lub jest istotnie modyfikowany na potrzeby planowanego audytu. Opracowanie kryteriów pomiaru diagnozy kompetencji jest uzależnione od założonego celu badania. Do najczęściej wyznaczanych celów realizowanych dzięki organizacji sesji oceny i selekcji należą:

- wyselekcjonowanie kandydatów spełniających w największym stopniu wymagania stawiane na konkretnym stanowisku. W tym przypadku punktem wyjścia do opracowania profilu kompetencyjnego jest analiza zadań, obszarów odpowiedzialności, charakteru oraz warunków pracy pozwalająca na identyfikację zachowań zapewniających sukces zawodowy.

- analiza potrzeb rozwojowych – podobnie jak w projektach rekrutacyjnych, w tym przypadku profil kompetencyjny obejmuje oczekiwania w zakresie kompetencji niezbędnych do realizacji zadań wyznaczonych na określonych stanowiskach.

- identyfikacja w organizacji osób o najwyższym potencjale (rekrutacja do grupy talentów). W tego typu projektach profile kompetencyjne tworzone są przez zespół specjalistów, najczęściej zajmujących się rozwojem i szkoleniami pracowników. Podstawą do wyboru kryteriów diagnozy kompetencji jest strategia personalna organizacji, kultura organizacyjna i kluczowe wartości, a także wyniki analiz potrzeb kadrowych.

- wytypowanie sukcesorów – o zakwalifikowaniu do programu sukcesji decyduje poziom kompetentnego dziania zapewniający dobre dopasowanie do stanowiska objętego sukcesją, ale w perspektywie od kilku miesięcy do kilku lat. W projektach tego typu dużą wagę przypisuje się do kompetencji bazowych, będących dobrą podstawą do rozwoju w specjalistycznych obszarach.


Pełny opis:

Problematyka wykładu:

1. Planowanie zasobów ludzkich, analiza i projektowanie pracy.

2. Sprecyzowanie wymagań i kompetencji, testy osobowości, testy zdolności.

3. Czym są kompetencje zawodowe?

4. Rekrutacja, psychologia decyzji kadrowych, poprawa efektywności rekrutacji, selekcji.

5. Modele, katalogi i profile kompetencji.

6. Diagnoza kompetencji zawodowych.

7. Samoocena i ocena kompetencji w miejscu pracy.

8. Assessment & Development Center.

9. Testy kompetencyjne.

10. Wywiad behawioralny.

11. Nowe tendencje, społeczność wirtualna i gry komputerowe w badaniu kompetencji.

12. Zastosowanie metod pomiaru kompetencji w praktyce.

13. Wprowadzenie pracownika do organizacji.

14. Wynagradzanie, utrzymanie, redukcja zatrudnienia.

Problematyka konwersatoriów:

1. Przygotowanie do procesu rekrutacji – zdefiniowanie wymagań danego stanowiska, wybranie jego kluczowych wymiarów, stworzenie opisu stanowiska pracy oraz profilu idealnego kandydata.

2. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej – planowanie wywiadu i obserwacji.

3. Przedstawienie wybranych narzędzi selekcji pracowników.

4. Przeprowadzenie badań testowych oraz analiza wyników badań testowych.

5. Rozmowa kwalifikacyjna – student w roli rekrutera oraz kandydata.

Literatura:

1. Armstrong, M. (2000). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

2. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.

3. Czarnecka, A., Peryga, A. (2014). Metody doboru pracowników–trafność ich wykorzystania w procesie rekrutacji i selekcji. ZNPC, 37.

4. Czarnota-Bojarska, J. (2009). Selekcja zawodowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

5. Chmielecki, M. (2013). Rekrutacja z wykorzystaniem mediów społecznościowych–wyniki badań. Wrocław: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4, 37-51.

6. Dobrzyńska, K. Sposoby selekcji pracowników. Skrypt.0

7. Hauziński, A. (2020). Kluczowe kompetencje w karierze. Od edukacji do pracy. Conference: IV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, Człowiek-Ludzie-Organizacja, 21-23.05.2020. Warszawa.

8. Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy.

9. Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników. Modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i handlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

10. Lunden, B. (2005). Rekrutacja pracowników. Gdańsk: BL Info.

11. Sęczkowska, K. (2020). Programy dla talentów w procesie rekrutacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;

- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia*:

• Egzamin

• Projekt

*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia.

B. Formy zaliczenia:

1. Wykład: test egzaminacyjny. Test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.

2. Konwersatorium: Projekt.

Forma zaliczenia konwersacji:

• Internetowe badania – gdzie może pracować psycholog? (5 pkt.)

• Sporządzenie opisu stanowiska pracy (10 pkt.)

• Sporządzenie profilu idealnego kandydata (15 pkt.)

• Stworzenie CV (10 pkt.)

• Przygotowanie scenariusza wywiadu z kandydatem (10 pkt.)

• Wybór trzech narzędzi diagnostycznych wraz z uzasadnieniem swojego wyboru (10 pkt.)

• Analiza wyników przeprowadzonych testów (10pkt.)

• Ocena rekrutera podczas rozmowy kwalifikacyjnej (15 pkt.)

• Ocena kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej (15 pkt.)

W ramach zajęć można uzyskać 100 punktów, z czego do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimum 61 punktów. Zaliczenie na podstawie udziału w poszczególnych ćwiczeniach i wykonania zadań.

Punktacja:

61-67 – dst

68-74 – dst plus

75-82 – db

83-89 – db plus

90-100 – bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński, Tomasz Wirga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński, Tomasz Wirga
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński, Tomasz Wirga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wirga
Prowadzący grup: Tomasz Wirga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)