Rodzina z człowiekiem chorym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-RODZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina z człowiekiem chorym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Kubler-Ross E. (2007). Dzieci i śmierć. Poznań: Media Rodzina. Kubler-Ross. E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: media Rodzina |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznego funkcjonowania rodziny w kryzysie nienormatywnym spowodowanym chorobą, wiedzy dotyczącej psychologii choroby oraz wiedzy medycznej w zakresie wybranych chorób; - w zakresie umiejętności - ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu psychologii i nauk medycznych; - w zakresie kompetencji - uwrażliwienie na potrzebę ciągłego rozwoju w zakresie psychologii rodziny, psychologii choroby oraz dialogu na płaszczyźnie psycholog – lekarz. Uwrażliwienie na potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej. Liczba punktów ECTS: 3 • udział w wykładach: 15h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzi-nami zajęć: 30h • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 30h Suma 75 h = 3 ECTS |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznego funkcjonowania rodziny w kryzysie nienor-ma-tywnym spowodowanym chorobą, wiedzy dotyczącej psychologii choroby oraz wiedzy medycznej w zakresie wybranych chorób; - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu psychologii i nauk medycznych; - w zakresie kompetencji : uwrażliwienie na potrzebę ciągłego rozwoju w zakresie psychologii rodziny, psychologii choroby oraz dialogu na płaszczyźnie psycholog –lekarz. Uwrażliwienie na potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Kiełek-Rataj, E., Król, J. (2010). System rodzinny z dzieckiem autystycznym. Przegląd badań. W: J. Dzierżanowska-Peszko (red.).Człowiek chory w rodzinie. Analiza problemów i form pomocy, Opole, s. 123-152: RWWTU. Świętochowski W. (2010). System rodzinny wobec przewlekłej choroby somatyczne: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Buczyński F. (1999). Rodzina z dzieckiem chorym na białaczkę: Wydawnictwo KUL. Farnicka M. (2013).Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych:Engram. Kalus A. (2010). Choroba w rodzinie. Empiryczna użyteczność wybranych modeli teoretycznych. W:J. Dzierżanowska-Peszko (red.).Człowiek chory w rodzinie. Analiza problemów i form pomocy, Opole, s. 7-17: RWWTU. Pietrzyk A.(2006). Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku: Kraków Impuls Bartoszewska E. (2005). Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum. Kraków: IMPULS Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Cudak, S. (2007). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Łódź: Akademia Hu-manistyczno-Ekonomiczna. Świętochowski W. (2014). Choroba przewlekła w systemie rodzinnym. W: I. Janicka, H. Liberska (red). Psychologia rodziny. Warszawa PWN .PileckaW. (2011). Percepcja i rozumienie bólu przez dzieci. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kra-ków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 229-243. Ryżanowska D. (2011). Dziecko wobec cierpienia. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 244-254. Majewicz P., Ryżanowska D. (2011). Dziecko w roli pacjenta. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 254-266. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować pojęcie sytuacji trudnej, kryzysu rodzinnego oraz choroby; • zna charakterystykę wybranych chorób w perspektywie medycznej • scharakteryzować wybrane modele teoretycz-ne dla badań nad rodziną w sytuacji choroby; • scharakteryzować funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby jej członka: dziecka, rodzi-ca; • zrozumieć funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby nowotworowej, przewlekłej i termi-nalnej; • znać rozwojowe uwarunkowania rozumienia choroby, bólu, cierpienia i śmierci u dzieci; • mieć psychologiczną wiedzę dotycząca nor-matywnej i patologicznej żałoby w rodzinie; • znać teoretyczne podstawy działań interwen-cyjnych na rzecz rodziny w sytuacji choroby Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: • Interpretować dane obserwacyjne dotyczące rodziny w sytuacji choroby w odniesieniu do modeli teoretycznych • wybrać właściwy sposób pomocy dziecku i rodzinie w sytuacji choroby • wytłumaczyć mechanizmy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby i odnieść je do praktyki w zakresie doboru metod pracy z ro-dziną oraz właściwych instytucji; • potrafi integrować wiedzę psychologiczną z wiedzą medyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych a także diagnostycznych rodziny w sytuacji choroby • potrafi sprawnie komunikować się z leka-rzami w procesie diagnozy i terapii rodziny w sytuacji choroby Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość poziomu swojej wie-dzy dotyczącej rodziny w sytuacji trudnej; • rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobiste-go i zawodowego; • ma świadomość specyfiki kontaktu z rodziną w sytuacji trudnej • wrażliwość na zagadnienia etyki zawodowej psychologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: Wykład: egzamin pisemny Egzamin zawiera pytania otwarte (wymień, zdefiniuj, scharakteryzuj) oraz pytania zamknięte. Podstawowe kryteria:. ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów z treści wykładowych ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów z treści wykładowych ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów z treści wykładowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.