Wykład monograficzny - Psychologiczne aspekty ciąży i porodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-69 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Psychologiczne aspekty ciąży i porodu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Literatura uzupełniająca: | Dmoch-Gajzlerska, E. Barton-Smoczyńska I. (2012). Przegrane narodziny. Strata ciąży w aspekcie psychologicznym, socjolo-gicznym, medycznym i etycznym. Warszawa: Oficyna Wydawnicza WUM. Celińska-Miszczuk, A., Wiśniewska, L.A. (2017). Macierzyństwo. Szanse i ograniczenia. Perspektywa psychologii osoby. War-szawa: Difin. |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładu obejmuje zagadnienia, którymi zajmuje się psychologii prokreacji: ciąża i poród. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznego funkcjonowania kobiety i mężczyzny, którzy wchodzą w role rodzicielskie - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu psychologii i nauk medycznych; - w zakresie kompetencji : uwrażliwienie na potrzebę ciągłego rozwoju w zakresie psychologii, w tym psychologii prokreacji i psychologii prenatalnej. Uwrażliwienie na potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kornas-Biela, D. (2004). Wokół początku ludzkiego życia. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax. Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk E., Kierpal P. (2014). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka (rozdział 6). Warszawa: PWN. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (rozdział 1). Warszawa: PWN. Bielawska-Batorowicz, E. (1999). Psychologia prokreacji jako dziedzina badań i obszar praktycznej działalności człowieka. Przegląd Psychologiczny, tom 42, nr 1-2, 221-239. Bielawska-Batorowicz, E. (2002). Psychologia prokreacji: stan obecny i perspektywy. Acta Universitas Lodziensis. Filia Psy-chologica 6, 15-28. Kalus, A., Kiełek-Rataj, E. (2014). Unfulfilled parenhood in the eyes of young adults, w: Health Psychology Report, nr 2, ss. 189-196. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Barton-Smoczyńska, I. (2015). O dziecku, które odwróciło się na pięcie. Częstochowa: Edycja św. Pawła. Dąbrowska-Wnuk, M. (2010). Oczekiwanie na narodziny pierwszego dziecka jako sytuacja trudna w życiu mężczyzny. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Difin. Bielawska-Batorowicz, E. (1995). Determinanty spostrzegania dziecka przez rodziców w okresie okołoporodowym (rozdział 1). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bielawska-Batorowicz, E. (2014). Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny. W: I. Janicka, H. Li-berska. Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Kornas-Biela, D. (2003). Psychodynamiczny nurt w psychologii prenatalnej: wybrane problemy z obszaru prokreacji. Przegląd Psychologiczny, tom 46, nr 2, 179-196. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • zna terminologię używaną w psychologii prokreacji oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym • ma pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii prokreacji w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk • scharakteryzować funkcjonowanie człowieka w kontekście oczekiwania na narodziny dziecka; • scharakteryzować funkcjonowanie rodziny w sytuacji utraty dziecka w okresie pre- i perinatalnym; • znać teoretyczne podstawy pomocy psychologicznej w obszarze psychologii prokreacji Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: • wybrać właściwy sposób pomocy rodzicom w sytuacji utraty dziecka w okresie pre- i perinatalnym, ciąży zagrożonej • wytłumaczyć mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście oczekiwania na narodziny dziecka i odnieść je do praktyki w zakresie doboru metod pracy z nim; • potrafi integrować wiedzę psychologiczną z wiedzą medyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych a także diagnostycznych w sytuacji ciąży, ciąży zagrożonej, utraty ciąży, przebiegu porodu • potrafi sprawnie komunikować się z położnymi w procesie wspierania rodziców oczekujących na narodziny dziecka Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość poziomu swojej wie-dzy dotyczącej psychologii prokreacji; • rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobiste-go i zawodowego; • ma świadomość specyfiki kontaktu z rodzicami oczekującymi na narodziny dziecka; rodzicami, którzy dziecko utracili w okresie pre- i perinatalnym; • wrażliwość na zagadnienia etyki zawodowej psychologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: egzamin pisemny Egzamin zawiera pytania otwarte (wymień, zdefiniuj, scharakteryzuj) oraz pytania zamknięte. Podstawowe kryteria:. ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzyska-nej liczby punktów wg. zasady: ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów z treści wykładowych ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów z treści wy-kładowych ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów z treści wykładowych |
Praktyki zawodowe: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.