Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WPRO-H-Z1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą wyposażeniu studenta w podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej oraz poznaniu najważniejszych koncepcji psychologicznych, opisujących i wyjaśniających funkcjonowanie psychiki człowieka i jego zachowanie. Student poznaje ewolucję tych koncepcji od najdawniejszych czasów do współczesności. Poznaje też podstawowe informacje o funkcjonowaniu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych i osobowości, jak również o sposobach ich badania. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: 1. Psychologia jako nauka o zachowaniu i jego psychicznych regulatorach. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej. Elementarna budowa oraz funkcje OUN i AUN. 2. Znaczenie historii psychologii dla rozumienia kształtu psychologii współczesnej i prognozowania perspektyw jej rozwoju. 3. Metodologia badań psychologicznych: proces badawczy; eksperyment i historia badań eksperymentalnych w psychologii. Współczesne programy badawcze w psychologii 4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy. Źródła i założenia koncepcji Freuda. Ewolucja poglądów Freuda. Problem naukowego statusu dzieła Freuda i współczesne oceny jego koncepcji. 5. Koncepcje wyrosłe z rewizji teorii Freuda: psychologia analityczna Junga; psychologia indywidualna Adlera; neopsychoanaliza – koncepcje Horney i Fromma. 6. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej. Ewolucja behawioryzmu. 7. Krytyka behawioryzmu i psychoanalizy – założenia psychologii humanistycznej. Koncepcje Maslowa i Rogersa. Ocena naukowego statusu psychologii humanistycznej. 8. Orientacja w otoczeniu. Ogólna charakterystyka procesów orientacji w otoczeniu. Spostrzeganie, myślenie, pamięć, uczenie się, uwaga. Pojęcie i rodzaje inteligencji. 9. Psychologia poznawcza: założenia i źródła. Specyfika poznawczego podejścia do analizy emocji i motywacji. 10. Główne psychologiczne podstawy konstruktów osobowość i temperament. B. Problematyka ćwiczeń: 1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Myślenie krytyczne i twórcze. 2. Wielość teorii psychologicznych, jej źródła i konsekwencje. Dominujące w psychologii szkoły i podejścia. 3. Metody badań psychologicznych. Metody opisowi i podstawowy model eksperymentu. 4. Uczenie się – procesy nabywania względnie trwałych zmian w zachowaniu (rzeczywistym lub potencjalnym) 5. Pamięć – procesy kodowania, przechowywania i wydobywania informacji. 6. Myślenie: rozwiązywanie problemów, rozumowanie. 7. Emocje – złożone wzory zmian cielesnych i psychicznych, zachodzące w odpowiedzi na sytuację spostrzeganą jako ważna dla podmiotu. Rodzaje, funkcje i źródła emocji. 8. Motywacja – procesy inicjowania, kierowania i podtrzymywania aktywności fizycznych i psychicznych. Motywacja a potrzeby. Maslowa koncepcja hierarchii potrzeb. 9. Osobowość – główne teorie psychologiczne. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: • Tavris C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: ZYSK I S-KA. • Zimbardo P., Gerrig R. (2011). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta) • Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia, tom 1. Gdańsk: GWP. • Łukaszewski W. (2015). Wielkie (i te nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. • Schultz D., Schultz S. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wyd. UJ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • klasyfikuje i opisuje podstawowe kierunki oraz koncepcje psychologiczne człowieka w nawiązaniu do ich założeń filozoficznych i podstaw biologicznych • identyfikuje i definiuje podstawowe pojęcia i prawa z zakresu procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i osobowości • wskazuje związki między procesami spostrzegania, uczenia, pamięci, myślenia , emocji i motywacji z uwzględnieniem regulacyjnej roli osobowości Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien : • zastosować wiedzę do rozróżnia i genezy psychologicznych orientacji: klasycznej, behawioralnej, psychodynamicznej, humanistyczne i psychobiologicznej • rozumie i potrafi wykorzystywać psychologiczne mechanizmy poznanych procesów oraz potrafi za ich pomocą wyjaśnić proste sytuacje życiowe Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student : • interpretuje i uzasadnia rzeczywistość społeczną także z perspektywy mechanizmów psychologicznych • ma umiarkowaną świadomość mocnych i słabych stron pracy w grupie • ma gotowość do pracy nad rozwojem własnym i komunikacja interpersonalną • ma rozwagę/dojrzałość w zakresie planowania zadań • jest odpowiedzialny za wkład do pracy grupowej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład: Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) on-line wg propozycji osoby prowadzącej, 2. Ćwiczenia: 2. Kolokwium (konwersatorium) on-line wg propozycji osoby prowadzącej. Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Prowadzący grup: | Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.