Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii społeczności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-WPROPS-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii społeczności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

IV

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

7

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Wiedza z psychologii klinicznej i społecznej.

Literatura uzupełniająca:

Ornelas, J., Vargas-Moniz, M., & HOME_EU consortium study Group. (2020). Homelessness as Unfairness. https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/8004/1/E_Book_Homelessness%20as%20unfairness.pdf


Bokszczanin, A., Kaniasty, K., & Szarzyńska, M. (2007). Community psychology in Poland. S. Reich, M. Riemer, I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), (pp.352-357). In: International Community Psychology: History and Theories. New York: Springer Press.

Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Ap-proaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego .

Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Commu-nities. Wadsworth/ Thomson Learning.

Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Monteiro, M. (2007). History and Theories of

Community Psychology: An international perspective. Springer.

Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon.



Nakład pracy studenta:

50h= 2 pkt. ETCS

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom dyscypliny, jaka jest psychologia społeczności. Dziedzina która łączy wiedzę psychologiczną z praktycznymi działaniami. Działamy ( stosujemy interwencje psychologiczne i wprowadzamy zmiany) zgodnie z wartościami, min. sprawiedliwość społeczna, równość , brak dyskryminacji i szacunek dla każdego.

Pełny opis:

Poruszana problematyka:

1. Podstawowe zagadnienia i terminy w psychologii społeczności.

2. Badania partycypacyjne oparte na społeczności i zaangażowaniu interesariuszy (PAR), Photovoice.

3. Wykluczenie społeczne (np. bezdomni, uchodźcy)

4. Innowacje społeczne i zmiany społeczne.

5. Sprawiedliwość i polityka zdrowotna.

6. Społeczność i edukacja

7. Problemy uchodźców, osób w kryzysie bezdomności – problem deinstytucjonalizacji

Literatura:

Wybrane pozycje:

Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

M. Wójcik, 2014 , Społeczno-Humanistyczne, M. S. (2014). Psychologia społeczności. Empowerment psycholo-giczny i społecznościowy.

Michalski, P., & Korzeniowski, K. (2017). Zgeneralizowane uprzedzenie: pojęcie, pomiar, charakterystyka zjawiska. Wstępna adaptacja Skali nietolerancji (Intolerant Schema Measure). Psychologia społeczna, 12, 4.

Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Bobrow-ski, Adaptacja Amerykańskiego program profilaktyki alkoholowej Fantastyczne Możliwości – znacze-nie ewaluacji procesu i badań jakościowych Alkoholizm i Narkomania, 2005, Tom 18: nr 3, 43-62

Świątkiewicz G. (2000). Profilaktyka w środowisku lokalnym. http://www.wp.ajd.czest.pl/pracasocjalna/uploads/kierunek/profilaktyka%20w%20%C5%9Brodowisku%20lokalnym%20red.%20G%20%C5%9Awi%C4%85tkiewicz.pdf

Efekty uczenia się:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą specyfiki dziedziny, jaka jest psychologia społeczności i me-tod pracy psychologa w różnych społecznościach.

- w zakresie umiejętności: Umiejętność diagnozowania potrzeb danych społeczności, prowadzenia badań oraz konstruowania programów psychoprofilaktycznych

- w zakresie kompetencji: Uwrażliwienie na niesprawiedliwość społeczna oraz różnice pomiędzy potrzebami ludzi; praca zgodna z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bokszczanin
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz
Prowadzący grup: Magdalena Pysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)