Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy rynku pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-WSPPR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy rynku pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

7 semestr

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Ukończenie podstawowych kursów akademickich z obszaru psychologii: wprowadzenia do psychologii i historii myśli psychologicznej; filozofii z elementami logiki.

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii pracy i organizacji.

Literatura uzupełniająca:

- Baranowska-Rataj, A., Matysiak, A. (2012). Czy znamy lekarstwo na niską dzietność? Międzynarodowe badania ewaluacyjne na temat polityki rodzinnej. Polityka Społeczna, 39(7), 9-14.

- Bell, V., Bishop, D. V., & Przybylski, A. K. (2015). The debate over digital technology and young people. BMJ (Clinical research ed.), 351, h3064. https://doi.org/10.1136/bmj.h3064

- Chu J, Qaisar S, Shah Z and Jalil A (2021) Attention or Distraction? The Impact of Mobile Phone on Users' Psychological Well-Being. Front. Psychol. 12:612127. doi: 10.3389/fpsyg.2021.612127

- Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2022 r. Polska. EU.

- Poniewierski, A. (2020). SPEED. Bez granic w cyfrowym świecie. Platforma Przemysłu Przyszłości.

- Raport z monitoringu prognozy populacji Polski 2017-2050. GUS.


Dodatkowo:

- Aktualna literatura polecana przez prowadzącego zajęcia. W szczególności aktualne raporty i fachowe opracowania dotyczące współczesnego rynku pracy. Materiały te są publikowane przez: Główny Urząd Statystyczny, Polski Instytut Ekonomiczny, Agencję Rozwoju Przemysłu, Komisję Europejską, Eurofound, Wojewódzkie Urzędy Pracy, agencje wykonawcze Rządu RP.

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach:

9 godzin / 1 ECTS


Praca własna studenta wynosi 75 godzin / 3 ECTS, w tym:

- opracowanie treści z wykładów: 1,5 ECTS

- przygotowanie się do egzaminu: 1,5 ECTS


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia opisujące współczesny rynek pracy w Polsce i Unii Europejskiej.

Pełny opis:

Wśród kluczowych zagadnień omawianych na wykładzie są:

1. Od pierwszej rewolucji przemysłowej do gospodarki cyfrowej.

2. Rynek, produkcja i praca w dobie przemysłu 4.0.

3. Podmiot i rola konsumpcji we współczesnej gospodarce.

4. Państwo i administracja w dobie globalizacji - rola państwa we wspieraniu pracowników, innowacji i gospodarki.

5. Wyzwania demograficzne i emerytalne polskiego rynku pracy.

6. Oczekiwania absolwentów i pracodawców, zawody deficytowe i nadwyżkowe.

7. Warunki pracy i psychospołeczne koszty pracy. Zdrowie i dobrostan pracowników, work-life balance.

8. Rodzaje i koncepcje teoretyczne bezrobocia.

Literatura:

- Eurofound. (2020). Workplace and living in Europe. Luxembourg.

- Jasiński, A.M., Derbis, R. (2022). Work Stressors and Intention to Leave the Current Workplace and Profession: The Mediating Role of Negative Affect at Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), 13992. https://doi.org/10.3390/ijerph192113992

- Jasiński, A.M., Ociepa, M.M. (2021). Does Work Have to Make Sense? Work Engagement in a Group of Micro-Entrepreneurs. The Mediating Role of Coherence at Work. Canadian Journal of Career Development, 20(1), 30-43.

- Głąbicka, K. (2001). Wybrane elementy rynku pracy. Wydawnictwo WSP TWP.

- Hildebrandt, A. (2013). Koniec z pracą? Difin.

- Kozek, W. (2014). Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

- Kryńska, E., Kwiatkowski, E. (2013). Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

- Kwiatkowski, E. (2002). Bezrobocie: podstawy teoretyczne. PWN.

- Śledzińska, K., Włoch, K. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. WUW.

Efekty uczenia się:

- Student posiada wiedzę z zakresu historycznych uwarunkowań funkcjonowania gospodarki i rynku pracy.

- Student zna podstawową terminologię opisującą funkcjonowanie współczesnego rynku pracy.

- Student wie na czym polega specyfika wybranych sektorów współczesnego rynku pracy: ICT, służba zdrowia, e-administracja, e-sprzedaż, MŚP.

- Student ma wiedzę w zakresie roli państwa i administracji centralnej we wspieraniu rozwoju innowacji i poprawy warunków pracy.

- Student rozumie jaką rolę w funkcjonowaniu rynku pracy i gospodarki pełni polityka demograficzna państwa.

- Student zna podstawowe prawa pracownicze.

- Student rozumie rolę psychologów i badań psychologicznych w obrębie współczesnego rynku pracy.

- Student jest świadomy roli kontekstu historycznego i uwarunkowań geopolitycznych w funkcjonowaniu gospodarki i rynku pracy.

- Student potrafi zidentyfikować współczesne trendy na rynku pracy, np. kluczowe kompetencje oczekiwane przez pracodawców.

- Student potrafi dokonać krytycznej analizy raportów przygotowywanych przez instytucje z otoczenia rynku pracy.

- Student potrafi wyjaśnić ważne współczesne zjawiska na rynku pracy, np. reshoring.

- Student zdaje sobie sprawę z wagi ciągłego podnoszenia własnych kompetencji zawodowych.

- Student ma świadomość ścisłego związku między kondycją gospodarki, funkcjonowaniem rynku pracy i systemem ubezpieczeń emerytalnych.

- Student potrafi wytłumaczyć jakie są predyktory wysokości świadczeń emerytalnych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu. Do zaliczenia wymagane jest minimum 60% punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Jasiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Jasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Jasiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Jasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Jasiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Jasiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)