Wywiad i rozmowa psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WYWIAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wywiad i rozmowa psychologiczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej |
Założenia: | Student osiągnie: - w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy z zakresu pracy psychologicznej i wykorzystania wywiadu psychologicznego jako podstawowego narzędzia diagnostycznego - w zakresie umiejętności: ukształtowane umiejętności obserwacji podstawowych mechanizmów psychologicznych na podstawie wywiadu psychologicznego - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na etyczny aspekt wywiadu psychologicznego i indywidualnej pracy z pacjentem |
Pełny opis: |
1. Wywiad - podstawowe kategorie diagnostyczne. Zadawanie pytań. 2. Rodzaje wywiadów. 3. Rozmowa i wywiad psychologiczny jako narzędzie nawiązywania kontaktu, diagnozy i terapii. Nawiązanie kontaktu z klientem. 4. Podstawowe umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej – techniki słuchania, słuchanie empatyczne, zadawanie pytań, podsumowanie, odzwierciedlanie. 5. Podstawowe umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej – niewerbalne aspekty kontaktu. Postawa psychologa i jej konsekwencje. Obserwacja. 6. Opór w kontakcie z klientem. Case study. 7. Analiza danych z wywiadu i interpretacja. |
Literatura: |
Kowalik, S. (2000). Obserwacja, wywiad i rozmowa psychologiczna, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 2. Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, (2016), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 3. Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza 4. Stemplewska-Żakowicz K. (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 5. Szustrowa, T. (red.) (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW |
Efekty uczenia się: |
K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przeprowadzenie wywiadu, zebranie podstawowych informacji o badanym i jego problemie, zastosowanie technik rozmowy psychologicznej - nagranie audio i opis |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.