Statistics lab 1.0
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5.E-STATLAB1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statistics lab 1.0 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy) Przedmioty semestru 3 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Literatura uzupełniająca: | Students will receive an English script based on the following publications: Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important. Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Skrócony opis: |
The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms. |
Pełny opis: |
1. Statistica programme interface, creating a database, types of variables and measurement scales. 2. Descriptive statistics (mean, median, mode, variance, standard deviation, minimum, maximum, frequencies) and data visualization 5. Student's t test - interpretation and application (t-test for one sample, t-test for independent samples, t-test for paired samples), test assumptions, calculation of results, interpretation, visualization of the differences). 6. Correlations - interpretation and use in research (Pearson's r) 7. Non-parametric tests - applications and interpretation (Mann-Whitney test, Wilcoxon test, Spearman's rho). |
Literatura: |
Students will receive an English script based on the following publications: Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL |
Efekty uczenia się: |
K_W01 knows the terminology of statistics used in psychology, its application in related disciplines at an extended level; K_W02 has in-depth and expanded knowledge of the importance of statistics and research methodology in the discipline of psychology K_U01 has in-depth skills of observing, searching, processing and interpreting information on psychological and social phenomena of various nature, using statistical methods K_U04 has developed research skills: distinguishes between orientations in the methodology of psychological research, formulates and solves research problems, selects adequate methods and techniques, and constructs research tools; develops, presents and interprets research results, draws conclusions, indicates directions for further research within the selected sub-discipline of psychology; K_K02 is convinced of the necessity to follow the rules of professional ethics in statistical conclusions |
Metody i kryteria oceniania: |
practical test - performing tasks with the help of a statistical program - i.e. a test checking the practical use of knowledge / competence and skills) + homework (a set of homework [2] exercises entitles students to increase their grade by 0.5) the final grade will be determined based on the obtained number of points according to rules: • 3.0: if the student scores above 60% points • 4.0: if the student obtains above 75% of points • 5.0: if the student scores above 90% points |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gerymski | |
Prowadzący grup: | Rafał Gerymski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gerymski | |
Prowadzący grup: | Rafał Gerymski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms. |
|
Pełny opis: |
1. Statistica programme interface, creating a database, types of variables and measurement scales. 2. Descriptive statistics (mean, median, mode, variance, standard deviation, minimum, maximum, frequencies) and data visualization 5. Student's t test - interpretation and application (t-test for one sample, t-test for independent samples, t-test for paired samples), test assumptions, calculation of results, interpretation, visualization of the differences). 6. Correlations - interpretation and use in research (Pearson's r) 7. Non-parametric tests - applications and interpretation (Mann-Whitney test, Wilcoxon test, Spearman's rho). |
|
Literatura: |
Students will receive an English script based on the following publications: Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important. Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.