Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business cycle and economic growth measurement

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.17.E.650
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Business cycle and economic growth measurement
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne magisterskie - specj. Sustainable Development
Harmonogram I roku Ekonomii SD- studia stacjonarne II' sem. Letni
Harmonogram II roku Ekonomii SD- studia stacjonarne II' semestr zimowy
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

2nd degree studies

Kierunek studiów:

Economics

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Credited subjects: Macroeconomics, Statistics, Econometrics

Literatura uzupełniająca:

1. Fidrmuc, J., & Korhonen, I. (2006). Meta-analysis of the business cycle correlation between the euro area and the CEECs. Journal of comparative Economics, 34(3), 518-537.

2. Hysteresis and Business Cycles, WP/20/73, May 2020.

3. Samuelson P.A., William Nordhaus D., Ekonomics, 19th ed. Rebis, Poznań 2021.

Nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta - udział w wykładach: 15 godz.

- przygotowanie do wykładu: 15 godz.

- studia literatury przedmiotu: 15 godz.

- przygotowanie projektu indywidualnego: 15 godz.

- konsultacje: 15 godz.

Łączny nakład pracy studenta 75 godz.

Założenia:

Understanding factors of the economic growth and factors of the fluctuations in economic activity. Learning methods of describing and analyzing the economic growth and fluctuations with the use of selected quantitative methods.

Pełny opis:

1. Introduction. Basic concepts of exogenous and endogenous theories of the business cycle.

2. Economic growth and its instability. Economic growth factors and causes of fluctuations in economic activity.

3. Data: the value in economics.

4. Keynes Theory. The principle of multiplier-acceleration. Cassel's overinvestment theory. Monetary theory. The theory of rational expectations. 5. The theory of real business cycles.

6. Instruments of state influence on the business cycle. Theoretical foundations of the stabilization policy.

7. Business cycle morphology. The quantitative nature of business cycle fluctuations. Features and types of business cycles. Cycles division concepts.

8. Methods of research and forecasting the economic situation. Indicator methods. Expert methods. Econometric models.

Literatura:

1. Chari, V. V., Christiano, L. J., & Kehoe, P. J. (2021). 12 Policy Analysis in Business Cycle Models. In Frontiers of Business Cycle Research (pp. 357-392). Princeton University Press.

2. James H. Stock, Mark W. Watson: Business Cycles, Indicators, and Forecasting, University of Chicago Press, 2008

3. Razzak, W. A. (2001). Business cycle asymmetries: International evidence. Review of Economic Dynamics, 4(1), 230-243.

4. Stock, J. H., & Watson, M. W. (2002). Has the business cycle changed and why?. NBER macroeconomics annual, 17, 159-218.

5. Cho, J. O., Cooley, T. F., & Kim, H. S. E. (2015). Business cycle uncertainty and economic welfare. Review of Economic Dynamics, 18(2), 185-200.

6. Victor Zarnowitz: Business Cycles: Theory, History, Indicators, and Forecasting, University of Chicago Press, 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Znajomość terminologii z zakresu procesów makroekonomicznych, teorii wzrostu oraz wahań koniunktury gospodarczej. Znajomość metod opisu i analizy przebiegu fluktuacji gospodarczych.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z zakresu nauk ekonomicznych, potrafi przeprowadzić analizę przebiegu koniunktury gospodarczej.

2. Umie opisywać zjawiska ekonomiczne i stosować metody ich analizy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie znaczenie ekonomii dla praktyki gospodarczej.

Zna wartość danych, jest świadomy ich dezaktualizacji. Krytycznie ocenia zastane zjawiska ekonomiczne.

Metody i kryteria oceniania:

F1 – preparation for classes assessed on the basis of completing the introductory test and oral answer (50%)

F2 - execution and presentation of an individual project (50%)

P- Ocena podsumowująca:

Weighted average of forming scores.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Duranowski
Prowadzący grup: Wojciech Duranowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)