Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.117.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie stacjonarne licencjat
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

zarządzanie

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VI

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Gadomska-Lila K., Wzory kulturowe w organizacji, „Master of Business Administration”, 2011, nr 1 (108)

Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa 2010.

Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2003.

Nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta

- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.

- przygotowanie do wykładów, lektura literatury i dokumentów źródłowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.

- konsultacje indywidualne: 15 x 1 godz. = 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 x 2 godz. = 30 godz.

- przygotowanie i obecność na zaliczeniu: 13 godz. + 2 godz. = 15 godz.

Łączny nakład pracy studenta - 120 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego - 60 godzin

Liczba godzin, którą student realizuje z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - 60 godzin

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i przykładami empirycznymi w zakresie kultury organizacyjnej. Przygotowanie do analizy i diagnostyki uwarunkowań kulturowych.

Pełny opis:

Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia.

Kultura organizacyjna – zdefiniowanie pojęcia, geneza i istota.

Funkcje kultury organizacyjnej.

Typologie kultur organizacyjnych.

Organizacja i wymiary kulturowe.

Dysonans kulturowy w organizacjach.

Diagnozowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw.

Zarządzanie międzykulturowe – wyzwania współczesności. Podsumowanie.

Cele i etapy badania kultury organizacyjnej.

Holistyczne podejście do badania kultury organizacyjnej.

Ilościowe i jakościowe podejście do badania kultury organizacyjnej.

Przykładowe metody i techniki badania kultury organizacyjnej.

Kształtowanie kultury organizacyjnej – instrumentarium.

Systemowe narzędzia zmiany kulturowej.

Implementacja kultury organizacyjnej.

Wymiary kultur narodowych.

Kultury organizacyjne w organizacjach wielokulturowyc

Literatura:

Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza I zmiana. Model wartości konkurujących, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Kraków 2015.

Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja znanych kultur, PWN, Warszawa 2022.

Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.

Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.

Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu zasady oraz narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz znaczenie kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu organizacji (k_W09).

2. w zaawansowanym stopniu procesy społeczno-gospodarcze we współczesnym świecie, a także relacje społeczne zachodzące w organizacji i jej otoczeniu (k_W15).

Umiejętności: student potrafi

3. komunikować się w sposób precyzyjny i świadomy z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej zjawisk oraz procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz ich otoczeniu (k_U13).

4. planować, komunikować się i organizować pracę – indywidualną podejmując samodzielnie decyzje oraz w zespole pełniąc w nim różne role (k_U19).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

5. myślenia i działania w sposób odpowiedzialny i przedsiębiorczy podejmując inicjatywy uwzględniające dobro ogółu społeczeństwa w różnych dziedzinach życia społeczno -gospodarczego (k_K04)

Metody i kryteria oceniania:

praca zaliczeniowa, prezentacja, aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Szwiec
Prowadzący grup: Paweł Szwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o zarządzaniu i jakości

Literatura uzupełniająca:

1. K. Gadomska-Lila, Wzory kulturowe w organizacji, „Master of Business Administration”, 2011, nr 1 (108)

2. Cz. Sikorski, Kulturo organizacyjna i jej odmiany, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

3. G. Morgan, Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i przykładami empirycznymi w zakresie kultury organizacyjnej. Przygotowanie do analizy i diagnostyki uwarunkowań kulturowych.

Pełny opis:

Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia.

Kultura organizacyjna – zdefiniowanie pojęcia, geneza i istota.

Funkcje kultury organizacyjnej.

Typologie kultur organizacyjnych.

Organizacja i wymiary kulturowe.

Dysonans kulturowy w organizacjach.

Diagnozowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw.

Zarządzanie międzykulturowe – wyzwania współczesności. Podsumowanie.

Cele i etapy badania kultury organizacyjnej.

Holistyczne podejście do badania kultury organizacyjnej.

Ilościowe i jakościowe podejście do badania kultury organizacyjnej.

Przykładowe metody i techniki badania kultury organizacyjnej.

Kształtowanie kultury organizacyjnej – instrumentarium.

Systemowe narzędzia zmiany kulturowej.

Implementacja kultury organizacyjnej.

Wymiary kultur narodowych.

Kultury organizacyjne w organizacjach wielokulturowyc

Literatura:

Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza I zmiana. Model wartości konkurujących, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Kraków 2015.

Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja znanych kultur, PWN, Warszawa 2022.

Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.

Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.

Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)