Geograficzne systemy informacji przestrzennej (GIS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.124 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne systemy informacji przestrzennej (GIS) |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne licencjat Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjat |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | letni |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | 1.Davis D.E..GIS dla każdego. Wyd. Mikom, Warszawa, 2009. 2.Medyńska-Gulij B. Kartografia. Zasady i zastosowania geowizualizacji, Wyd. PWN, Warszawa, 2015. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/2 ECTS Udział w zajęciach: 45h Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 5h B. Praca własna studenta: 50h / 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie pracy indywidualnej: 20h Przygotowanie do zaliczenia: 20h |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych. 2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych. 3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS. 4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego. |
Pełny opis: |
Opis wykładów (zakres tematów): Omówienie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy geoinformatycznej. Rola i znaczenie kontekstu geograficznego (przestrzennego) w polityce rozwoju gospodarczego. Infrastruktura danych przestrzennych. Krajowe, regionalne i miejskie systemy informacji przestrzennej. Przykłady referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych w Polsce. Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz usługi sieciowe w GIS. Model danych wektorowych, rastrowych, dane opisowe w systemach GIS. Oprogramowanie typu GIS jako narzędzie programistyczne wykorzystywane do przetwarzania danych przestrzennych. Podstawowe analizy przestrzenne w GIS wykonywane na danych wektorowych i rastrowych. Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych oraz wyników analiz przestrzennych w GIS. Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby analizy zagospodarowania przestrzennego. Przykłady wykorzystanie GIS do analizy przydatności terenów pod kątem pozyskiwania nowych inwestycji. Przykłady wykorzystanie GIS do budowania marki miejsca. Przykłady wykorzystanie GIS do analizy społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego. Opis laboratoriów (zakres tematów): Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS. Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień. Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy. Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji. Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów . Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych.. Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych. Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk . Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS. |
Literatura: |
1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007. 2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008. 3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018 4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Podstawowe pojęcia dotyczące danych przestrzennych i ich reprezentacji w modelu wektorowym i rastrowym oraz źródła ich pozyskiwania (K_W18); 2. Metody i techniki analiz przestrzennych oraz możliwości ich stosowania z wykorzystaniem narzędzi geograficznych systemów informacji (K_W18); 3. Możliwości i przykłady zastosowania geograficznych systemów informacji do przestrzenno-czasowych analiz procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_W18). Umiejętności: student potrafi 4. Identyfikować i interpretować struktury procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych z zastosowaniem geograficznych systemów informacyjnych (K_U14); 5. Dobrać i pozyskać wiarygodne dane przestrzenne i metadane z powszechnie dostępnych w Polsce zasobów referencyjnych i tematycznych baz GIS na potrzeby analizy procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_U07); 6. Tworzyć struktury geobazy oraz implementować atrybuty opisowe i geometrię pozyskanych danych społeczno-gospodarczych i przyrodniczych (K_U07); 7. Posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi na potrzeby prowadzenia ukierunkowanych analiz w celu rozwiązywania złożonych problemów ekonomicznych (K_U07). 8. dokonać analizy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U06). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 9. Inicjowania i realizacji działań na rzecz interesu publicznego poprzez upowszechnianie danych przestrzennych i narzędzi GIS na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji ekonomicznych (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Wykład: praca pisemna –pytania testowe i otwarte (efekt 1,2,3) Laboratorium: cztery indywidualne prace projektowe (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8), aktywność i postawa podczas zajęć (4, 5, 9). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Wykład: ocena z pracy pisemnej Laboratorium: ustalenie oceny końcowej na podstawie: ocen uzyskanych z indywidulanych prac projektowych (90%), aktywności i postawy podczas zajęć (10%) . |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Wróbel | |
Prowadzący grup: | Radosław Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | 1.Davis D.E..GIS dla każdego. Wyd. Mikom, Warszawa, 2009. 2.Medyńska-Gulij B. Kartografia. Zasady i zastosowania geowizualizacji, Wyd. PWN, Warszawa, 2015. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | 1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych. 2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych. 3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS. 4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego. |
|
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych. 2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych. 3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS. 4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego. |
|
Pełny opis: |
Opis wykładów (zakres tematów): Omówienie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy geoinformatycznej. Rola i znaczenie kontekstu geograficznego (przestrzennego) w polityce rozwoju gospodarczego. Infrastruktura danych przestrzennych. Krajowe, regionalne i miejskie systemy informacji przestrzennej. Przykłady referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych w Polsce. Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz usługi sieciowe w GIS. Model danych wektorowych, rastrowych, dane opisowe w systemach GIS. Oprogramowanie typu GIS jako narzędzie programistyczne wykorzystywane do przetwarzania danych przestrzennych. Podstawowe analizy przestrzenne w GIS wykonywane na danych wektorowych i rastrowych. Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych oraz wyników analiz przestrzennych w GIS. Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby analizy zagospodarowania przestrzennego. Przykłady wykorzystanie GIS do analizy przydatności terenów pod kątem pozyskiwania nowych inwestycji. Przykłady wykorzystanie GIS do budowania marki miejsca. Przykłady wykorzystanie GIS do analizy społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego. Opis laboratoriów (zakres tematów): Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS. Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień. Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy. Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji. Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów . Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych.. Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych. Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk . Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS. |
|
Literatura: |
1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007. 2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008. 3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018 4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.