Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne systemy informacji przestrzennej (GIS)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.124
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geograficzne systemy informacji przestrzennej (GIS)
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne licencjat
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjat

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

letni

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

1.Davis D.E..GIS dla każdego. Wyd. Mikom, Warszawa, 2009.

2.Medyńska-Gulij B. Kartografia. Zasady i zastosowania geowizualizacji, Wyd. PWN, Warszawa, 2015.


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/2 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 5h

B. Praca własna studenta: 50h / 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie pracy indywidualnej: 20h

Przygotowanie do zaliczenia: 20h


Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych.

2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych.

3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS.

4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego.

Pełny opis:

Opis wykładów (zakres tematów):

Omówienie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy geoinformatycznej.

Rola i znaczenie kontekstu geograficznego (przestrzennego) w polityce rozwoju gospodarczego.

Infrastruktura danych przestrzennych. Krajowe, regionalne i miejskie systemy informacji przestrzennej. Przykłady referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych w Polsce.

Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz usługi sieciowe w GIS.

Model danych wektorowych, rastrowych, dane opisowe w systemach GIS.

Oprogramowanie typu GIS jako narzędzie programistyczne wykorzystywane do przetwarzania danych przestrzennych.

Podstawowe analizy przestrzenne w GIS wykonywane na danych wektorowych i rastrowych.

Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych oraz wyników analiz przestrzennych w GIS.

Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego.

Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby analizy zagospodarowania przestrzennego.

Przykłady wykorzystanie GIS do analizy przydatności terenów pod kątem pozyskiwania nowych inwestycji.

Przykłady wykorzystanie GIS do budowania marki miejsca.

Przykłady wykorzystanie GIS do analizy społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego.

Opis laboratoriów (zakres tematów):

Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS.

Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień.

Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy.

Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji.

Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów .

Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych..

Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych.

Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk .

Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS.

Literatura:

1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007.

2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008.

3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w

Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018

4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Podstawowe pojęcia dotyczące danych przestrzennych i ich reprezentacji w modelu wektorowym i rastrowym oraz źródła ich pozyskiwania (K_W18);

2. Metody i techniki analiz przestrzennych oraz możliwości ich stosowania z wykorzystaniem narzędzi geograficznych systemów informacji (K_W18);

3. Możliwości i przykłady zastosowania geograficznych systemów informacji do przestrzenno-czasowych analiz procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_W18).

Umiejętności: student potrafi

4. Identyfikować i interpretować struktury procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych

w jednostkach terytorialnych z zastosowaniem geograficznych systemów informacyjnych (K_U14);

5. Dobrać i pozyskać wiarygodne dane przestrzenne i metadane z powszechnie dostępnych w Polsce zasobów referencyjnych i tematycznych baz GIS na potrzeby analizy procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych i przyrodniczych w jednostkach terytorialnych (K_U07);

6. Tworzyć struktury geobazy oraz implementować atrybuty opisowe i geometrię pozyskanych danych społeczno-gospodarczych i przyrodniczych (K_U07);

7. Posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi na potrzeby prowadzenia ukierunkowanych analiz w celu rozwiązywania złożonych problemów ekonomicznych (K_U07).

8. dokonać analizy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U06).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

9. Inicjowania i realizacji działań na rzecz interesu publicznego poprzez upowszechnianie danych przestrzennych i

narzędzi GIS na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji ekonomicznych (K_K03).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Wykład: praca pisemna –pytania testowe i otwarte (efekt 1,2,3)

Laboratorium: cztery indywidualne prace projektowe (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8), aktywność i postawa podczas zajęć (4, 5, 9).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Wykład: ocena z pracy pisemnej

Laboratorium: ustalenie oceny końcowej na podstawie: ocen uzyskanych z indywidulanych prac projektowych (90%), aktywności i postawy podczas zajęć (10%) .

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Wróbel
Prowadzący grup: Radosław Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

1.Davis D.E..GIS dla każdego. Wyd. Mikom, Warszawa, 2009.

2.Medyńska-Gulij B. Kartografia. Zasady i zastosowania geowizualizacji, Wyd. PWN, Warszawa, 2015.


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych.

2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych.

3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS.

4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego.

Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy geoinformatycznej oraz dostępnymi w Polsce cyfrowymi zasobami danych przestrzennych.

2. Omówienie podstawowych funkcji GIS oraz możliwości ich zastosowania do analizy i kwantyfikacji procesów i zjawisk: przyrodniczych, gospodarczych, demograficznych i społecznych.

3. Rozwijanie praktycznych umiejętności w zakresie technik: pozyskiwania, integrowania, analizy oraz wizualizacji i udostępniania danych i cyfrowych modeli w systemie GIS.

4. Wykształcenie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej jako narzędzia wspomagającego rozwój jednostek samorządu terytorialnego.

Pełny opis:

Opis wykładów (zakres tematów):

Omówienie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy geoinformatycznej.

Rola i znaczenie kontekstu geograficznego (przestrzennego) w polityce rozwoju gospodarczego.

Infrastruktura danych przestrzennych. Krajowe, regionalne i miejskie systemy informacji przestrzennej. Przykłady referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych w Polsce.

Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz usługi sieciowe w GIS.

Model danych wektorowych, rastrowych, dane opisowe w systemach GIS.

Oprogramowanie typu GIS jako narzędzie programistyczne wykorzystywane do przetwarzania danych przestrzennych.

Podstawowe analizy przestrzenne w GIS wykonywane na danych wektorowych i rastrowych.

Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych oraz wyników analiz przestrzennych w GIS.

Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego.

Przykłady wykorzystanie GIS na potrzeby analizy zagospodarowania przestrzennego.

Przykłady wykorzystanie GIS do analizy przydatności terenów pod kątem pozyskiwania nowych inwestycji.

Przykłady wykorzystanie GIS do budowania marki miejsca.

Przykłady wykorzystanie GIS do analizy społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego.

Opis laboratoriów (zakres tematów):

Omówienie interfejsu, struktury i podstawowych narzędzi programu typu GIS.

Identyfikacja różnych typów danych, układów współrzędnych i systemów odniesień.

Przygotowywanie baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy.

Wykorzystanie usług sieciowych do pozyskiwania danych przestrzennych z zasobów różnych instytucji.

Wyszukiwanie i selekcja obiektów przestrzennych względem przyjętych kryteriów .

Wykonywanie analiz przestrzennych na danych wektorowych..

Wykonywanie analiz przestrzennych na danych rastrowych.

Wykonywanie analiz geostatystycznych, metody estymacji rozkładu wybranych zjawisk .

Etapy tworzenia kompozycji mapy (cyfrowego modelu) z zastosowaniem podstawowych zasad geowizualizacjii. Moduł tworzenia modeli cyfrowych w programie typu GIS.

Literatura:

1. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa, 2007.

2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa, 2008.

3. Izdebski W. Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w

Polsce Wyd. Geo-System Sp. z o.o., Warszawa, 2018

4. Pieniążek M., Zych M. Mapy statystyczne - opracowanie i prezentacja danych. GUS, Warszawa, 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)