Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing w handlu i usługach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.136.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing w handlu i usługach
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie stacjonarne licencjat
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką działań marketingowych w sektorze handlu usług. Student będzie przygotowany do marketingowego myślenia i działania w przedsiębiorstwach handlowych i usługowych, będzie znał metody, instrumenty współtworzące instrumentalno-czynnościową strukturę marketingu w tych przedsiębiorstwach. To także marketing treści i rola jaką odgrywa w e-commerce i Social mediach .

Pełny opis:

WYKŁADY

Treść zajęć/ Temat zajęć

Istota i znaczenie usług we współczesnej gospodarce

Teorie rozwoju handlu – współczesne trendy w sektorze handlu na świecie

Specyfika marketingu w usługach (masowy, wewnętrzny, interakcyjny)

Sposoby budowania przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwach handlowych

Instrumenty marketingowe w przedsiębiorstwach usługowych (kształtowanie struktury marketingu-mix).

Strategie marketingowe przedsiębiorstw ( na wybranych przykładach ). Wizerunek przedsiębiorstwa i jego elementy.

Rola personelu w zakresie poziomu i jakości świadczenia usług . Standardy świadczonych usług.

Konwencjonalne i współczesne formy komunikacji marketingowej z konsumentami. Content marketing .

Koszty i efekty działań marketingowych

ĆWICZENIA

Treść zajęć/ Temat zajęć

Kryteria klasyfikacji usług – trendy na rynku .

Struktura podmiotowa handlu detalicznego – przykłady koncentracji i integracji w handlu w Polsce .

Dostosowywanie instrumentów marketingowych do wybranych przedsiębiorstw sektora usług.

Prezentacja wybranych przedsiębiorstw handlowych i usługowych – próba oceny działań marketingowych w wybranych podmiotach.

Tworzenie planu promocyjnego dla nowych produktów wprowadzanych na rynek.

Analiza wizerunku firm oferujących wybrane kategorie usług.

Planowanie działań w zakresie komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa z rynkiem

Standardy obsługi klienta w przedsiębiorstwach usługowych

Literatura:

Literatura podstawowa

1. L. Garbarski, Marketing .Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011

2. M. Chłodnicki, Jak przyciągnąć, zadowolić i zatrzymać klientów, PWN, Warszawa 2018

3. A. Gilimore , Usługi , Marketing i zarządzanie , PWE , Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca

1. P. Kotler. Marketing 3.0 , Wyd .MT Biznes , Warszawa 2010

2. P.Waniowski , D. Sobotkiewicz , M. Daszkiewicz , Marketing. Teoria i przykłady. Placet, Warszawa 2010

3.Tb.Alejandro, Emerging ideas in B2B marketing: processes, services and sales, Journal Of Business & Industrial Marketing, 2013, Vol.28(6), pp.467-467

Efekty uczenia się:

WIEDZA

p-W-1 Student posiada wiedzę dotyczącą zarządzania marketingowego przedsiębiorstwem handlowym i usługowym

p-W-2 Student zna metody i instrumenty marketingowe wykorzystywane w zarządzaniu przedsiębiorstwem zorientowanym na klienta

UMIEJĘTNOŚCI

p-U-1 Student potrafi rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem usługowym

p-U-2 Student umie analizować i prognozować programy marketingowe z wykorzystaniem poznanych instrumentów

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena podsumowująca:

Egzamin pisemny ( kolokwium)

ĆWICZENIA

F1 Projekt indywidualny 70%

F2 Projekt grupowy 30%

Ocena podsumowująca:

F1+F2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Potwora
Prowadzący grup: Dorota Potwora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)