Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.143
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w biznesie
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne licencjat
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Wymagania:

Brak.

Literatura uzupełniająca:

1. Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993.

2. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie, Warszawa 2010.


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 17h/0,68ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w zaliczeniu/kontakt bezpośredni: 2h

B. Praca własna studenta: 8h/0,32ECTS

Przygotowanie do zaliczenia: 4h

Przygotowanie do zajęć: 4h


Skrócony opis:

Skrócony opis (cel przedmiotu):

1. Zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami w zakresie etyki oraz etyki w biznesie

2. Zwrócenie uwagi Studentów na aspekty moralne w praktyce działalności gospodarczej.

Pełny opis:

Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka

Wybrane szkoły etyczne

Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm.

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji

Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy

Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika

Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej

Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja

Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy

Literatura:

1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011.

2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007.

4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.

5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.

6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie:

1. podstawowe kategorie społeczne, koncepcje moralne przydatne w analizowaniu współczesnych procesów gospodarczych na poziomie mikro i makroekonomicznym, struktur i instytucji społecznych oraz istotę kodeksu etycznego (k_W16).

Umiejętności: student potrafi:

2. dokonać analizy, oceny oraz formułować wnioski w zakresie zagadnień etyki, etyki w biznesie oraz interpretować rozwiązania podejmowanych przez jednostki/podmioty (w obszarze swojej aktywności gospodarczej, relacji zawodowych itp.) w sytuacji konfliktu moralnego (k_U07)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

3. prezentowania i argumentowania własnych opinii / podjęcia aktywnej postawy wobec problemów etycznych zawiązanych z aktywnością gospodarczą (k_K04).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwium pisemne (efekt 1)

Zadania cząstkowe (efekt 2, 3)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Wykład: kolokwium pisemnego (max. 60 punktów), zadań cząstkowych (max. 40 punktów). Skala ocen: 90-100 punktów: ocena: 5,0; 80-89,9: 4,5; 70-79,9: 4,0; 60-69,9: 3,5; 50-59,9: 3,0; 0-49,9: 2,0.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Malchar-Michalska
Prowadzący grup: Dominika Malchar-Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

1. Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993.

2. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie, Warszawa 2010.


Skrócony opis:

Skrócony opis (cel przedmiotu):

1. Zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami w zakresie etyki oraz etyki w biznesie

2. Zwrócenie uwagi Studentów na aspekty moralne w praktyce działalności gospodarczej.

Pełny opis:

Wykład

Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka

Wybrane szkoły etyczne

Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm.

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji

Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy

Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika

Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej

Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja

Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy

Literatura:

1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011.

2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007.

4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.

5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.

6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Goleński
Prowadzący grup: Wojciech Goleński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)