Etyka w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.143 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w biznesie |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne licencjat Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Wymagania: | Brak. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993. 2. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie, Warszawa 2010. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 17h/0,68ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w zaliczeniu/kontakt bezpośredni: 2h B. Praca własna studenta: 8h/0,32ECTS Przygotowanie do zaliczenia: 4h Przygotowanie do zajęć: 4h |
Skrócony opis: |
Skrócony opis (cel przedmiotu): 1. Zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami w zakresie etyki oraz etyki w biznesie 2. Zwrócenie uwagi Studentów na aspekty moralne w praktyce działalności gospodarczej. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka Wybrane szkoły etyczne Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy |
Literatura: |
1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011. 2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012. 3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007. 4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006. 5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014. 6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych): Wiedza: student zna i rozumie: 1. podstawowe kategorie społeczne, koncepcje moralne przydatne w analizowaniu współczesnych procesów gospodarczych na poziomie mikro i makroekonomicznym, struktur i instytucji społecznych oraz istotę kodeksu etycznego (k_W16). Umiejętności: student potrafi: 2. dokonać analizy, oceny oraz formułować wnioski w zakresie zagadnień etyki, etyki w biznesie oraz interpretować rozwiązania podejmowanych przez jednostki/podmioty (w obszarze swojej aktywności gospodarczej, relacji zawodowych itp.) w sytuacji konfliktu moralnego (k_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: 3. prezentowania i argumentowania własnych opinii / podjęcia aktywnej postawy wobec problemów etycznych zawiązanych z aktywnością gospodarczą (k_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwium pisemne (efekt 1) Zadania cząstkowe (efekt 2, 3) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Wykład: kolokwium pisemnego (max. 60 punktów), zadań cząstkowych (max. 40 punktów). Skala ocen: 90-100 punktów: ocena: 5,0; 80-89,9: 4,5; 70-79,9: 4,0; 60-69,9: 3,5; 50-59,9: 3,0; 0-49,9: 2,0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Malchar-Michalska | |
Prowadzący grup: | Dominika Malchar-Michalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | 1. Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993. 2. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie, Warszawa 2010. |
|
Skrócony opis: |
Skrócony opis (cel przedmiotu): 1. Zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami w zakresie etyki oraz etyki w biznesie 2. Zwrócenie uwagi Studentów na aspekty moralne w praktyce działalności gospodarczej. |
|
Pełny opis: |
Wykład Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka Wybrane szkoły etyczne Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy |
|
Literatura: |
1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011. 2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012. 3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007. 4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006. 5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014. 6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Goleński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Goleński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.