Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie przestrzenne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.193.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

1

Kierunek studiów:

Gospodarka przestrzenna

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Jędraszko A. – Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych. Wyd. PLATAN 2005;

Bagiński E. (red.) Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych. Politechnika Wrocławska, Wrocław 1994;

Chmielewski J. – Urbanistyka i planowanie przestrzenne. UW, Warszawa 2005;

Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. – Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2008.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta: 100 h


A. Godziny kontaktowe: 2,5 ECTS/ 63 h

Udział w zajęciach: 50 h

Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 13 h


B. Praca własna studenta: 1,5 ECTS /38 h

Przygotowanie do egzaminu: 6 h

Przygotowanie analiz przestrzennych: 10 h

Przygotowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: 20 h

Przygotowanie prezentacji: 2 h

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z pojęciem oraz celami planowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego i zasadach jego funkcjonowania, merytorycznymi i formalnymi zasadami sporządzania dokumentów planistycznych oraz techniką sporządzania planu miejscowego.

Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej przy tworzeniu dokumentów planistycznych.

Pełny opis:

Wykłady:

Pojęcie i cele planowania przestrzennego

Planowanie przestrzenne dawniej i współcześnie.

System planowania przestrzennego w Polsce.

Planowanie przestrzenne na szczeblu krajowym.

Planowanie przestrzenne na szczeblu regionalnym.

Planowanie przestrzenne w gminie: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – zakres prac merytorycznych i aspekty szczegółowej problematyki studium.

Planowanie przestrzenne w gminie: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – zakres prac merytorycznych i aspekty szczegółowej problematyki planu.

Planowanie przestrzenne w gminie: Technika zapisu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Planowanie przestrzenne w gminie - skutki środowiskowe.

Planowanie przestrzenne w gminie -skutki finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Planowanie przestrzenne w gminie - procedury planistyczne, partycypacja społeczna.

Możliwości ustalania lokalizacji inwestycji poza systemem planowania przestrzennego.

Planowanie przestrzenne w wybranych krajach Europy.

Ćwiczenia:

Opracowywanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej z kompletnym zakresem analiz uwarunkowań.

Literatura:

Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.) – Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006;

Ziobrowski. Z., Kozłowski S., Jeżak J. (red.) – Vademecum gospodarki przestrzennej. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2005;

Podolak S., Rębowska A. (red.) – Poradnik. Gospodarka przestrzenna. Tom I – XII. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Llewelyn – Davies London, Kraków 1996.

Jaśkiewicz M., Rębowska A., Ziobrowski Z. (red.) – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Poradnik metodyczny. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Kraków 1996;

Ziobrowski Z., Zastawniak B., Reizer S. – Zasady zapisu ustaleń planów miejscowych. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział Kraków, Kraków 1995;

Jaroszyński K., Sawicki M. 2004. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Urbanista, Warszawa 2004;

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z rozporządzeniami wykonawczymi.

Efekty uczenia się:

1. Student zna i rozumie pojęcie i cele planowania przestrzennego oraz podstawowe pojęcia związane z planowaniem przestrzennym.

Ma podstawową wiedzę o kompetencjach i relacjach między organami właściwymi do sporządzanie dokumentów planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej (K_W01)

2. Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania informacji, niezbędne dla sporządzania dokumentów planistycznych; ma wiedzę o relacjach przestrzennych między poszczególnymi funkcjami terenów oraz uwarunkowaniach lokalizacyjnych poszczególnych funkcji (K_W02, K_W05)

3. Posiada umiejętności określania stanu zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz prognozowania procesów rozwoju przestrzennego (K_U01)

4. Potrafi opracowywać lokalne (gminne) dokumenty planistyczne, w tym plany miejscowe dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej (K_U04, K_U10)

5. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu planowania przestrzennego i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w dziedzinie planowania przestrzennego (K_K02)

6. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących celu i znaczenia planowania przestrzennego; przekazuje te informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady

Egzamin pisemny - test. Zaliczenie (ocena dostateczna) uzyskuje się odpowiadając na minimum 50% pytań.

Ćwiczenia:

ocena projektu (65%),

ocena prezentacji projektu (15%)

systematyczność prac nad projektem (10%)

zaangażowanie w pracach zespołu przejawiająca się aktywnością i wiedzą wykazaną w czasie konsultacji i podczas prezentacji projektu (10%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-1 (2025-04-18)