Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.329
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie marketingowe
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie stacjonarne licencjat
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Cel przedmiotu

1. Poznanie i zrozumienie istoty i struktury kategorii konkurencyjności, a także podstawowych form oraz rodzajów konkurencyjności

2. Poznanie komponentów konkurencyjności: przewagi konkurencyjnej, instrumentów konkurowania, pozycji konkurencyjnej

3. Poznanie metod i sposobów identyfikacji podstawowych form oraz rodzajów konkurencyjności

4.Poznanie i zrozumienie istoty strategii marketingowych oraz ich miejsca i roli w systemie strategii przedsiębiorstwa

5.Poznanie metod i sposobów zastosowania strategii marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem

6.Poznanie podstawowych rodzajów strategii marketingowych przedsiębiorstwa

Pełny opis:

WYKŁADY

Treść zajęć / Temat zajęć

Wprowadzenie – marketing relacji w teorii marketingu.

Podstawowe formy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Wybrane interpretacje konkurencyjności.

Podstawowe rodzaje konkurencyjności przedsiębiorstwa. Struktura kategorii konkurencyjności.

Przewaga konkurencyjna.

Instrumenty konkurowania. Pozycja konkurencyjna.

Istota strategii marketingowych..

Formułowanie i wybór strategii marketingowych

Ogólna klasyfikacja strategii marketingowych.

Rodzaje strategii marketingowych.

ĆWICZENIA

Treść zajęć / Temat zajęć

Analiza otoczenia bliższego

Analiza otoczenia dalszego.

Analiza konkurencji. Charakterystyka konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej

Instrumenty konkurowania. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa na rynku.

Istota i wybór strategii marketingowych

Formułowanie strategii marketingowej

Projektowanie i implementacja strategii marketingowych

Literatura:

Literatura podstawowa

1.Kotler Ph., Keller K. L., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012.

2.Podstawy marketingu, (red.) A. Czubała, PWE, Warszawa 2012.

3.Strategie marketingowe, (red.) W. Wrzosek, PWE, Warszawa 2012.

4.Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, (red.) J. W. Wiktor, P. Chlipała, PWE, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1.Janiszewska K., Kall J., Strategia reklamowa, PWE, Warszawa 2012.

2.Matwiejczuk R., Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Wartość i efektywność, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006.

3.Rutkowski I. P., Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, PWE, Warszawa 2011.

4.Systemy i procesy zarządzania logistyczno-mar¬ke¬tingo¬wego. Aspekt efektywnościowy, (red.) P. Blaik, Uniwersytet Opolski, Opole 2007.

5.Wojciechowski, Marketingowo-logistyczne zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.

6.Shaw E. H.,Marketing strategy, Journal of Historical Research in Marketing, 27 January 2012, Vol.4(1), pp.30-55

Efekty uczenia się:

WIEDZA

p-W-1 Student rozumie istotę i strukturę kategorii konkurencyjności, a także podstawowych form oraz rodzajów konkurencyjności

p-W-2 Student zna komponenty konkurencyjności: przewagi konkurencyjnej, instrumentów konkurowania, pozycji konkurencyjnej

p-W-3 Student rozumie istotę strategii marketingowych oraz ich miejsca i roli w systemie strategii przedsiębiorstwa

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie na ocenę/test wyboru/problemowy

ĆWICZENIA

Ocena podsumowująca: projekt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Jaworska, Rafał Matwiejczuk
Prowadzący grup: Marlena Jaworska, Rafał Matwiejczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)