Efektywność logistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.35 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Efektywność logistyki |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram III roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram III roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram III roku Logistyki- studia stacjonarne I' sem. Letni Logistyka stacjonarne licencjat |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca – pozycje monograficzne 3. Blaik P., Matwiejczuk R., Logistyczno-marketingowy łańcuch tworzenia wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008. 4. Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, red. I. Sobańska, Difin, Warszawa 2009 (wyd. 2). 5. Pomiar funkcjonowania łańcuchów dostaw, red. D. Kisperska-Moroń, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006. 6. Modelling Value, ed. H. Jodlbauer, J. Olhager, R. J. Schonberger, Springer, Berlin-Heidelberg 2012 Literatura uzupełniająca – teksty zamieszczone w czasopismach o tematyce logistycznej 1. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 2. LogForum 3. Logistyka 4. EuroLogistics, 5. TopLogistyk |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: Wyjaśnienie istoty oraz roli pomiaru i oceny efektywności dla kształtowania procesów logistycznych w przedsiębiorstwie oraz w łańcuchu dostaw; zapoznanie studentów z koncepcjami i praktyką w zakresie pomiaru efektywności systemów logistycznych. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Efektywność jako kategoria ekonomiczna: istota pojęcia i jego zastosowanie (Liczba godzin: 1), Metoda kształcenia: Wykład konwersatoryjny 2. Metodyka pomiaru efektywności: istota pomiaru, metody, narzędzia(Liczba godzin: 2), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 3. Pomiar efektywności a jakość podejmowanych decyzji (Liczba godzin: 1), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 4. Systemowa koncepcja efektywności logistyki: przesłanki, istota, znaczenie, wymiary (Liczba godzin: 1), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 5. Mierniki i wskaźniki efektywności logistyki – istota, zasady konstrukcji i klasyfikacja (Liczba godzin: 2), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 6. Koszty logistyki jako miernik nakładów i składowa formuły efektywności (Liczba godzin: 2), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 7. Benchmarking kosztów logistyki w świetle wyników badań (Liczba godzin: 1), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 8. Wymiary efektów w sferze logistyki i metody ich kształtowania (Liczba godzin: 1), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 9. Logistyczna wartość dodana jako składowa formuły efektywności i metody jej analizy (Liczba godzin: 2), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną 10. Światowe praktyki w zakresie pomiaru i analizy efektywności logistyki (Liczba godzin: 2), Metoda kształcenia: Wykład z prezentacją multimedialną ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć) 1. Zróżnicowanie podejść do pojęcia efektywności i jego konsekwencje teoretyczne i praktyczne. 2. Przegląd metod pomiaru efektywność 3. Znaczenie pomiaru efektywności i sposobu jego realizacji dla prawidłowości podejmowanych decyzji. Identyfikacja efektów w sferze logistyki. 5. (Pod)system efektywności logistyki: identyfikacja, analiza i ocena przykładów praktycznych analiza danych sprzedażowych, analiza danych zakupowych, analiza danych finansowych 6.Mierniki i wskaźniki efektywności logistyki – dobór i jego konsekwencje 7. Analiza i interpretacja struktury i poziomu kosztów logistyki oraz ich związku z nakładami logistycznymi. 8. Koszty jako miernik efektywności logistyki |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Blaik P., Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy, PWE, Warszawa 2015. 2. Nowicka-Skowron M., Efektywność systemów logistycznych, PWE, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie istotę oraz podstawowe związki między kategoriami rynkowymi a systemem logistycznym, w szczególności w obszarze procesu tworzenia wartości (efekty kierunkowe: K_W02, K_W03) Metody oceny efektów: Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć (F1); zaliczenie pisemne moduł wiedzy (P1) 2. Student posiada wiedzę niezbędną do analizy i oceny efektywności systemu logistycznego (efekty kierunkowe: K_W06, K_W09, K_W18) Metody oceny efektów: Jw. 3. Student zna i rozumie zasady kształtowania procesów logistycznych oraz przyczyny, przebieg i konsekwencje zmian tych procesów dla efektywności systemu logistycznego (efekty kierunkowe: K_W07, K_W08, K_W15, K_W16) Metody oceny efektów: Jw. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnych procesów i zjawisk zachodzących w sferze logistyki dla rozwiązania konkretnego problemu decyzyjnego z zastosowaniem metod wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego (efekty kierunkowe: K_U02, K_U07, K_U11) Metody oceny efektów: (F1); realizacja projektu (F3), zaliczenie pisemne moduł umiejętności (P2) 2. Student potrafi analizować przyczyny i uwarunkowania sytuacji decyzyjnych z perspektywy procesów i efektów logistycznych (efekty kierunkowe: K_U03) Metody oceny efektów: (F1), (P2) 3. Student potrafi prognozować procesy i zjawiska istotne z perspektywy sfery logistyki, wykorzystując standardowe narzędzia statystyczne (efekty kierunkowe: K_U04) Metody oceny efektów: (F1), (F3), (P2) 4. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk rynkowych oraz ich wpływu na procesy, a także efekty logistyczne (efekty kierunkowe: K_U08) Metody oceny efektów: (F1), (P2) KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student potrafi współdziałać i pracować w zespole nad przygotowaniem projektów związanych ze sferą logistyki (efekty kierunkowe: K_K02, K_K05, K_K07) Metody oceny efektów: Zaangażowanie w trakcie zajęć (F2) 2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności, rozumiejąc jednocześnie potrzebę dalszego pogłębiania zdobytych kompetencji (efekty kierunkowe: K_K01, K_K06) Metody oceny efektów: (F1) 3. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wybranego przez siebie zadania (efekty kierunkowe: K_K03) Metody oceny efektów: (F3) |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY Ocena P - podsumowująca (100%): Zaliczenie pisemne w oparciu o zintegrowany arkusz zaliczeniowy - moduł oceny wiedzy (P1) ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć) Ocena F - formująca: F1 – realizacja projektu (100%) |
Praktyki zawodowe: |
Realizacja projektu grupowego i/lub indywidualnego opartego na studium przypadku (dane literaturowe lub pochodzące z wybranego przedsiębiorstwa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bruska, Marlena Jaworska | |
Prowadzący grup: | Anna Bruska, Marlena Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.