Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.433.S.E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do badań naukowych
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne licencjat
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Pierwszy

Kierunek studiów:

Ekonomia pierwszego stopnia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Czwarty

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2001

2. Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2014



Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 49h/1,96ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Kontakt bezpośredni: 4h

B. Praca własna studenta: 51h /2,04 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30h

Przygotowanie koncepcji pracy: 21h


Założenia:

Nabycie przez studenta znajomości różnych metod badawczych wykorzystywanych w ekonomii oraz umiejętności ich zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych, stanowiących element szerszych badań własnych studentów.

Skrócony opis:

Przekazanie studentom wiedzy o ekonomii jako nauce, jej przedmiocie, zakresie, funkcjach i metodach badawczych wykorzystywanych w ekonomii. Przedstawienie problemów makro i mikroekonomicznych. To także zrozumienie znaczenia ekonomii w gospodarce oraz umiejętność rozwiązywania problemów ekonomiczno-społecznych, problemów rynkowych związanych z prowadzeniem działalności na rynku- stanowiących element badań własnych studentów.

Pełny opis:

Opis (zakres tematów):

Znaczenie prac naukowych w rozwoju dyscypliny. Źródła informacji naukowej i ich rola w tworzeniu opracowań naukowych z zakresu ekonomii. Technika pisania pracy naukowej – struktura pracy, wymagania formalne i redakcyjne. Zasady formułowania celów, pytań i hipotez badawczych. Metody badawcze stosowane w procesie tworzenia prac naukowych. Metody zbierania danych. Wykorzystanie narzędzi informatycznych oraz statystycznych w procesie tworzenia prac naukowych. Zasady opracowywania wyników badań własnych. Formy prezentacji wyników badań własnych.

Literatura:

1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002.

2. H.G. Adamkiewicz-Drwiłło, Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, Dom Organizatora 2008

3. M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995

4. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN 2012

5. S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997

6. R. Wojciechowska, Logika procesu badawczego w ekonomii, SGH, 2016

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. metody i narzędzia stosowane do opisu, interpretacji i prezentacji danych ekonomicznych (K_W06).

2. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (k_W09).

3. charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk (k_W13).

Umiejętności: student potrafi

4. pozyskiwać dane do analizowania zjawisk i procesów ekonomicznych i finansowych z wykorzystaniem m.in. technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (k_U01).

5. wykorzystując specjalistyczną terminologię, w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych problemów społeczno-ekonomicznych (k_U09).

6. planować i organizować pracę indywidualną oraz własne uczenie się przez całe życie (k_U11).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. myślenia i działania w sposób kreatywny (k_K05).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Indywidualne koncepcje prac badawczych (efekty 1,2,4,7)

Aktywność i postawa podczas zajęć (efekty 3,5,6).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie Indywidualnej koncepcji pracy badawczej (80) oraz aktywności i postawy podczas zajęć (20%),

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Bogajewski, Wojciech Goleński, Romuald Jończy, Dominika Malchar-Michalska, Agnieszka Tłuczak, Agata Zagórowska
Prowadzący grup: Tomasz Bogajewski, Wojciech Goleński, Romuald Jończy, Dominika Malchar-Michalska, Agnieszka Tłuczak, Agata Zagórowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

1. H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2001

2. Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2014


Skrócony opis:

Nabycie przez studenta znajomości różnych metod badawczych wykorzystywanych w ekonomii oraz umiejętności ich zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych, stanowiących element szerszych badań własnych studentów.

Pełny opis:

Ekonomia jako dyscyplina naukowa (definicja, przedmiot i zakres badań, struktura nauk ekonomicznych, dyscypliny pokrewne i „usługowe”, metody badań w ekonomii, ekonomia pozytywna a ekonomie normatywne). Istota i formułowanie problemu naukowego. Wybrane metody rozwiązywania problemów naukowych (klasyfikacja metod naukowych, metody ilościowe, metody jakościowe, metody statystyczne). Pomiar kategorii ekonomicznych. Technika pisania pracy naukowej. Formułowanie celów, pytań i hipotez badawczych. Pozyskiwanie danych do prac naukowych. Zasady opracowywania wyników badań własnych. Formy prezentacji wyników badań własnych. Przykładowe problemy naukowe i ich rozwiązywanie.

Literatura:

1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002.

2. H.G. Adamkiewicz-Drwiłło, Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, Dom Organizatora 2008

3. M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995

4. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN 2012

5. S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997

6. R. Wojciechowska, Logika procesu badawczego w ekonomii, SGH, 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Romuald Jończy
Prowadzący grup: Romuald Jończy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)