Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania naukowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.435
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania naukowe
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne magisterskie
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

drugi

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

drugi i trzeci

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Literatura uzupełniająca:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, przeł. Betkiewicz i in., PWN, Warszawa 2004.

2. Kassyk-Rokicka H., Mierniki statystyczne, PWE, 2001

3. Panek T. (red.), Statystyka społeczna, PWE, 2014

4. Zespół ds. Etyki w Nauce, Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje, Warszawa 2004.


Nakład pracy studenta:

udział w seminariach: 60 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 20 + 20 godz.

przygotowanie do seminariów: 25 godz.

konsultacje: 25 godz.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawami metodologii ekonomii, zakresem badań tej dyscypliny oraz zasadami formułowania problemów badawczych

Pełny opis:

Treść zajęć:

• Ekonomia jako dyscyplina naukowa (definicja, przedmiot i zakres badań, struktura nauk ekonomicznych, dyscypliny pokrewne i „usługowe”, metody badan w ekonomii, ekonomia pozytywna a ekonomie normatywne, oceny i wartościowanie w ekonomii, problemy etyki a ekonomia, prawda a precyzja w ekonomii)

• Problemy naukowe (istota, formułowanie problemu naukowego, struktura i klasyfikacja problemów naukowych, istota i formułowanie hipotez naukowych, twierdzenia naukowe jako rezultat badań, wartość naukowa twierdzeń,

• Wybrane metody rozwiązywania problemów naukowych (klasyfikacja metod naukowych, metody ilościowe, metody jakościowe, metody statystyczne)

• Pomiar kategorii ekonomicznych,

• Metody statystyczne analizy zjawisk masowych (ekonomicznych), modelowanie wybranych zależności ekonomicznych.

• Przykładowe problemy naukowe i ich rozwiązywanie (analiza zróżnicowania dochodów gospodarstw domowych w Polsce, przestrzenne zróżnicowanie bezrobocia, itp.),

• Formułowanie tematów prac magisterskich jako problemów naukowych,

• Koncepcje prac magisterskich.

Literatura:

M. Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, 1995

H. Kassyk-Rokicka, Mierniki statystyczne, PWE, 2011

T. Mayer, Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN, 1995,

F. Neal, R. Stone, Proces budowy modeli ekonomicznych, PWN,1982

K. Dopfer, red. Ekonomia w przyszłości, PWN, 1982

M. Słąwńska, H. Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, 2012

S. Stachak, Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW,1997

Statystyka społeczna, red. nauk. T. Panek, PWE, 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1 Słuchacz zna i rozumie podstawowe procesy makroekonomiczne oraz narzędzia sterowania tymi procesami

2 Słuchacz ma wiedzę o równowadze i nierównowadze gospodarczej, zmianach, przyczynach, przebiegu i konsekwencjach ich wystąpienia.

3 Słuchacz zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmu rynkowego i jego zależności funkcjonalne i aspekty makroekonomiczne

UMIEJĘTNOŚCI

1 Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i formułować wnioski na płaszczyźnie makroekonomicznej w oparciu o znane modele teoretyczne.

2 Słuchacz potrafi w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu makroekonomii, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku ekonomii jak i powiązanych z nią dyscyplin nauki.

3 Słuchacz posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1 Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.

2 Słuchacz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu makroekonomii.

Metody i kryteria oceniania:

sem 2. referat; temat pracy magisterskiej (sformułowanie i charakterystyka problemu naukowego, pytanie badawcze, plan pracy);

sem 3. Przygotowanie danych statystycznych do pracy magisterskiej i opis zastosowanej metodyki ich opracowania)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Malchar-Michalska
Prowadzący grup: Dominika Malchar-Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Romuald Jończy, Agata Zagórowska
Prowadzący grup: Romuald Jończy, Agata Zagórowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)