Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.58.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika przedsiębiorstwa
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram I roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl/programy-studiow/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi ekonomiki przedsiębiorstwa, która syntetyzuje całokształt wiedzy o przedsiębiorstwie. Studenci poznają podstawowe obszary działalności przedsiębiorstwa, ich wzajemne zależności i interakcje z otoczeniem.

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁADY

Nr zajęć Treść zajęć/ Temat zajęć Liczba godzin Metoda kształcenia

1 Przedmiot ekonomiki przedsiębiorstwa, miejsce i rola ekonomiki przedsiębiorstwa w systemie nauk ekonomicznych. 2 Wykład z prezentacją multimedialną

2 Istota i cechy przedsiębiorstwa. 1 Wykład z prezentacją multimedialną

3 Podstawowe zasady działania przedsiębiorstw. 1 Wykład z prezentacją multimedialną

4 Cele i funkcje przedsiębiorstwa. 2 Wykład z prezentacją multimedialną

5 Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw 2 Wykład z prezentacją multimedialną

6 Otoczenie przedsiębiorstwa

(przedsiębiorstwo a rynek, przedsiębiorstwo a państwo, kooperacja i koncentracja przedsiębiorstw) 2 Wykład z prezentacją multimedialną

7 Charakterystyka i wykorzystanie zasobów

przedsiębiorstwa. 1 Wykład z prezentacją multimedialną

8 Działalność marketingowa przedsiębiorstwa 1 Wykład z prezentacją multimedialną

9 Strategiczne i operacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem – planowanie działalności przedsiębiorstwa, rodzaje planów i ich charakterystyka, kształtowanie struktury organizacyjnej, system motywowania, kontrola i ocena działalności przedsiębiorstwa 3 Wykład z prezentacją multimedialną

ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)

Nr zajęć Treść zajęć/ Temat zajęć Liczba godzin Metoda kształcenia

1 Istota i cechy przedsiębiorstwa. 1 Dyskusja

2 Podstawowe zasady działania przedsiębiorstw. 1 Dyskusja

3 Cele i funkcje przedsiębiorstwa. 1 Dyskusja

4 Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw 1 Dyskusja ze studium przypadków

5 Otoczenie przedsiębiorstwa

(przedsiębiorstwo a rynek, przedsiębiorstwo a państwo, kooperacja i koncentracja przedsiębiorstw) 5 Dyskusja ze studium przypadków

6 Charakterystyka i wykorzystanie zasobów

przedsiębiorstwa. 6 Dyskusja ze studium przypadków

7 Działalność marketingowa przedsiębiorstwa 3 Dyskusja ze studium przypadków

8 Strategiczne i operacyjne zarządzanie przedsiębiorstwem – planowanie działalności przedsiębiorstwa, rodzaje planów i ich charakterystyka, kształtowanie struktury organizacyjnej, system motywowania, kontrola i ocena działalności przedsiębiorstwa 12 Dyskusja ze studium przypadków

Literatura:

Literatura podstawowa

1. R. Borowiecki, A. Jaki, J. Kaczmarek, Metody i procedury wyceny przedsiębiorstw i ich majątku, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.

2. J. Duraj, Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.

3. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.

4. J. Kortan J. (red.), Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa 1997.

5. J. Lichtarski (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2000.

6. S. Marek (red.), Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1999.

Efekty uczenia się:

Efekty

Numer efektu kształcenia dla przedmiotu Zdefiniowanie efektu Odniesienie efektu do efektów kierunkowych) Metoda weryfikacji osiągniętych efektów

WIEDZA

01 Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych i teorii przedsiębiorstwa K_W01 Egzamin pisemny, kolokwium pisemne

02 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w organizacjach i w otaczającym je świecie K_W03 Egzamin pisemny, kolokwium pisemne

03 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości K_W15 Egzamin pisemny, kolokwium pisemne

UMIEJĘTNOŚCI

04 Umie logicznie myśleć, analizować i dokonywać syntezy otrzymanych wyników analiz i na tej podstawie prognozować kierunek rozwoju badanego zjawiska K_U04 aktywność i zaangażowanie na zajęciach, kolokwium, egzamin pisemny

05 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk zachodzących w organizacji K_U12 aktywność i zaangażowanie na zajęciach, kolokwium, egzamin pisemny

06 Posiada umiejętność przygotowania i prezentacji wyników dokonanych analiz i ekspertyz K_U16 kolokwium, egzamin pisemny

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

07 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest świadomy odpowiedzialności związanej z wykonywanym zawodem K_K01 aktywność i zaangażowanie na zajęciach, kolokwium, egzamin pisemny

08 Jest zdolny do skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania K_K02 aktywność i zaangażowanie na zajęciach

09 Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K07 aktywność i zaangażowanie na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Formy i kryteria zaliczenia przedmiotu i ustalenia oceny (F- formującej; P- podsumowującej)

WYKŁADY

F1Egzamin pisemny (100%) Ocena podsumowująca

ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)

F1 kolokwium pisemne (50%) Ocena podsumowująca

średnia ocen wynikająca z ocen formujących F1-F2

F2 aktywność i zaangażowanie na zajęciach (50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)