Zrównoważona konsumpcja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.747 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważona konsumpcja |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil kształcenia: | Modułowy do wyboru |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Żemigała M. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków The 2030 Agenda for Sustainable Development - Implementation in Poland, https://www.polskapomoc.gov.pl Materiały udostępnione przez wykładowcę |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: 100 h A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2.6 ECTS Udział w zajęciach: 45 h Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 20 h B. Praca własna studenta: 35 h/ 1.4 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10 h Przygotowanie do zaliczenia: 5 h Przygotowanie do kolokwium: 5 h Przygotowanie pracy zespołowej: 10 h Przygotowanie pracy indywidualnej: 5 h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zrównoważonej konsumpcji, zachowań konsumentów. Omówienie uwarunkowań i możliwości implementacji idei zrównoważonego rozwoju w podejmowanych przez konsumentów decyzji. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem praktycznym w z uwzględnieniem skutków działalności człowieka w poszczególnych wymiarach zrównoważonego rozwoju. |
Pełny opis: |
Opis (zakres tematów): WYKŁAD: 1. Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a konsumpcja zrównoważona 2. Uwarunkowania zachowań konsumenta 3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego. 4. Pomiar zrównoważonej konsumpcji 5. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów 6. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh 7. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji 8. Rolnictwo ekologiczne jako czynnik rozwoju zrównoważonej konsumpcji 9. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji. ĆWICZENIA 1. Konsumpcja a Globalne cele zrównoważonego rozwoju 2. Uwarunkowania zachowań konsumenta 3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego 4. Koncepcja konsumpcji zrównoważonej 5. Zrównoważone zakupy jako element budowania społeczeństwa zasobooszczędnego 6. Świadomość konsumentów i brak wiedzy jako bariera wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju 7. Znaczenie rozwoju technologii w zrównoważonej konsumpcji ( appki, programy) 8. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów 9. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh 10. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji 11. Rolnictwo ekologiczne i rozwoju zrównoważonej konsumpcji 12. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji. |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa Kiełczewski Dariusz, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Białystok 2008 Dąbrowska Anna i in., Kompetencje konsumentów, PWE, Warszawa 2015 Pieńkowski Dariusz i in., Zrównoważona konsumpcja. Wyzwanie dla społeczeństwa w dobie globalizacji, 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym w tym zwłaszcza negatywne skutki konsumpcjonizmu (K_W09) 2. przyczyny, skalę i konsekwencje decyzji podejmowanych przez podmioty rynkowe w sferze konsumpcji (K_W04) Umiejętności: student potrafi 3. na konkretnych przykładach dokonać umiejętnej analizy rozbieżności pomiędzy typowymi zrachowaniami konsumentów a pożądanym kierunkiem zmian w kontekście wymogów zrównoważonego rozwoju (K_U04) 4. obserwować i wnioskować na podstawie oceny zjawiska i procesów dotyczące różnorodnych aspektów w odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej, jej podstawowych elementów składowych takich jak jakość życia, konsumpcja racjonalna i racjonalne zachowania konsumentów, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw instytucji. Student potrafi również wyrażać opinię na temat problemów ekonomicznych i środowiskowych związanych z nadmierną konsumpcją dóbr i usług (K_U02) 5. współdziałać z innymi w realizacji prac zespołowych, w tym koordynować te prace (K_U09) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowania jej w praktyce w celu uzupełnienia i doskonalenia kwalifikacji (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) WYKŁAD: Kolokwium zaliczeniowe (pytania testowe, pytania otwarte), (efekty: 1,2) ĆWICZENIA Praca zespołowa, projekty grupowe (efekty: 3,4,5,6) Praca indywidualna ( efekty: 3,4) Udział w dyskusji (efekty: 6) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny WYKŁAD: Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów [0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0) ĆWICZENIA Praca pisemna indywidualna (30%) Praca zespołowa (projekt) (30%) Udział w dyskusjach (40%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Krawiec, Dorota Potwora | |
Prowadzący grup: | Karolina Krawiec, Dorota Potwora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.