Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zrównoważona konsumpcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.747
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zrównoważona konsumpcja
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil kształcenia:


Modułowy do wyboru


Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Żemigała M. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków

The 2030 Agenda for Sustainable Development - Implementation in Poland, https://www.polskapomoc.gov.pl

 Materiały udostępnione przez wykładowcę


Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta: 100 h

A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2.6 ECTS

Udział w zajęciach: 45 h

Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 20 h

B. Praca własna studenta: 35 h/ 1.4 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10 h

Przygotowanie do zaliczenia: 5 h

Przygotowanie do kolokwium: 5 h

Przygotowanie pracy zespołowej: 10 h

Przygotowanie pracy indywidualnej: 5 h


Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zrównoważonej konsumpcji, zachowań konsumentów. Omówienie uwarunkowań i możliwości implementacji idei zrównoważonego rozwoju w podejmowanych przez konsumentów decyzji. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem praktycznym w z uwzględnieniem skutków działalności człowieka w poszczególnych wymiarach zrównoważonego rozwoju.

Pełny opis:

Opis (zakres tematów):

WYKŁAD:

1. Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a konsumpcja zrównoważona

2. Uwarunkowania zachowań konsumenta

3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego.

4. Pomiar zrównoważonej konsumpcji

5. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów

6. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh

7. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji

8. Rolnictwo ekologiczne jako czynnik rozwoju zrównoważonej konsumpcji

9. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji.

ĆWICZENIA

1. Konsumpcja a Globalne cele zrównoważonego rozwoju

2. Uwarunkowania zachowań konsumenta

3. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Konsumpcja wobec megatrendów rozwoju społecznego

4. Koncepcja konsumpcji zrównoważonej

5. Zrównoważone zakupy jako element budowania społeczeństwa zasobooszczędnego

6. Świadomość konsumentów i brak wiedzy jako bariera wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju

7. Znaczenie rozwoju technologii w zrównoważonej konsumpcji ( appki, programy)

8. Zrównoważona konsumpcja a marnotrawstwo zasobów

9. Działania Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonej konsumpcji w ramach dokumentów strategicznych i programowcyh

10. Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji

11. Rolnictwo ekologiczne i rozwoju zrównoważonej konsumpcji

12. Certyfikacja produktów żywnościowych w aspekcie zrównoważonej konsumpcji.

Literatura:

A. Literatura podstawowa

 Kiełczewski Dariusz, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Białystok 2008

 Dąbrowska Anna i in., Kompetencje konsumentów, PWE, Warszawa 2015

 Pieńkowski Dariusz i in., Zrównoważona konsumpcja. Wyzwanie dla społeczeństwa w dobie globalizacji, 2018

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym w tym zwłaszcza negatywne skutki konsumpcjonizmu (K_W09)

2. przyczyny, skalę i konsekwencje decyzji podejmowanych przez podmioty rynkowe w sferze konsumpcji (K_W04)

Umiejętności: student potrafi

3. na konkretnych przykładach dokonać umiejętnej analizy rozbieżności pomiędzy typowymi zrachowaniami konsumentów a pożądanym kierunkiem zmian w kontekście wymogów zrównoważonego rozwoju (K_U04)

4. obserwować i wnioskować na podstawie oceny zjawiska i procesów dotyczące różnorodnych aspektów w odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej, jej podstawowych elementów składowych takich jak jakość życia, konsumpcja racjonalna i racjonalne zachowania konsumentów, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw

instytucji. Student potrafi również wyrażać opinię na temat problemów ekonomicznych i środowiskowych związanych z nadmierną konsumpcją dóbr i usług (K_U02)

5. współdziałać z innymi w realizacji prac zespołowych, w tym koordynować te prace (K_U09)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowania jej w praktyce w celu uzupełnienia i doskonalenia kwalifikacji (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

WYKŁAD:

Kolokwium zaliczeniowe (pytania testowe, pytania otwarte), (efekty: 1,2)

ĆWICZENIA

Praca zespołowa, projekty grupowe (efekty: 3,4,5,6)

Praca indywidualna ( efekty: 3,4)

Udział w dyskusji (efekty: 6)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

WYKŁAD:

Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów

[0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)

ĆWICZENIA

Praca pisemna indywidualna (30%)

Praca zespołowa (projekt) (30%)

Udział w dyskusjach (40%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dembicka-Niemiec
Prowadzący grup: Agnieszka Dembicka-Niemiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Krawiec, Dorota Potwora
Prowadzący grup: Karolina Krawiec, Dorota Potwora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)