Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia społeczno-ekonomiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.802
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Demografia społeczno-ekonomiczna
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram I roku Ekonomii- studia stacjonarne I' sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl/programy-studiow/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Pierwszy

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

drugi

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1.Kłos B., Russel P., 2016, Przemiany demograficzne w Polsce i ich społeczno-ekonomiczne konsekwencje, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

2.Zagórowska A,.Rauziński R., Słodczyk J.,2020 ,Procesy i struktury demograficzne na Śląsku po II wojnie światowej ( województwa dolnośląskie, opolskie ,śląskie) Uniwersytet Opolski Studia i Monografie Nr 597,Opole

3.Raporty RRL


Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe18: h/ 0,72ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w zaliczeniu, kontakt bezpośredni: 3h

B. Praca własna studenta: 32 h / 1,28 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 6 h

Przygotowanie do zaliczenia: 16h

Przygotowanie projektu:10 h


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze społeczno- ekonomicznymi przyczynami i skutkami zmian demograficznych. Zrozumienie przez Studentów wieloaspektowości kwestii populacyjnej

Pełny opis:

1.Wprowadzenie do demografii społeczno- ekonomicznej.

2.Historia wzrostu populacji.

3.Główne koncepcje teoretyczne w zakresie demografii / teorie ludnościowe.

4.Struktura wiekowa populacji .Polityka ludnościowa.

5. Główne kwestie demograficzne: małżeństwa/rozwody, dzietność, migracje

Literatura:

1. Holzer J., 2003, Demografia, PWE, Warszawa

2.Latuch M.,1985, Demografia społeczno- ekonomiczna, PWE Warszawa

3. StokowskiF.,2015, Demografia ,PWE, Warszawa

4. Artykuły i publikacje wskazane przez Prowadzącego podczas zajęć

Literatura uzupełniająca :

Kłos B., Russel P.,2016,Przemiany demograficzne w Polsce i ich społeczno- ekonomiczne konsekwencje

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie:

1.W zaawansowanym stopniu charakter i ,miejsce i znaczenie nauk społecznych w tym demografii w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk, w tym humanistycznych (K_W13)

2.Historyczne podstawy oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście ich oddziaływania na zjawiska i procesy demograficzne , ekonomiczne i społeczne (K_W15)

Umiejętności: student potrafi:

3.Wykorzystując specjalistyczną terminologię , w sposób precyzyjny, zrozumiały wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych problemów demograficznych-(K_U09)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

4.Inicjowania i realizacji działań na rzecz interesu publicznego oraz współpracy z podmiotami reprezentującymi różne perspektywy poznawcze i zachowania kulturowe (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia:

Zaliczenie pisemne : test+ pytania problemowe(1,2)

Aktywność i postawa podczas zajęć (3)

Projekt/referat (1,2,4)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy pisemnej zaliczeniowej( 40%),

Referatu( 40%)

Aktywności i postawy podczas zajęć ( 20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Zagórowska
Prowadzący grup: Agata Zagórowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Zagórowska
Prowadzący grup: Agata Zagórowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Zagórowska
Prowadzący grup: Agata Zagórowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)