Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.929
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne magisterskie
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr letni
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

LETNI

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Ekonomia menedżerska, Makroekonomia II

Literatura uzupełniająca:

B. Fiedor, S. Czaja, A. Graczyk, Z. Jakubczyk, Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych. C.H. Beck, Warszawa 2002

2. T. Liziński, Podstawy ekonomii środowiska i zarządzania środowiskiem. WPWSZwE, Elbląg 2010

3. Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania. red B. Poskrobko, WSEB, Białystok 2010

4. Dokumenty Ministerstwa Gospodarki, UE GUS i Eurostatu oraz inne dokumenty i raporty dotyczące tematyki przedmiotu

5. Ekonomia zrównoważonego rozwoju w świetle kanonów nauki, pod red. B. Poskrobko, WSE, Białystok 2011

6. Z.S. Kochanowicz, P. Bórawski, I. Żuchowski, Czynniki zrównoważonego rozwoju redionów na przykładzie województwa mazowieckiego i podlaskiego, Wyd UWM, Olsztyn, 202173. B. Siuta-Tokarska, A. Thier, K. Żmija, Procesy i problemy w realizacji zrównoważonego i trwałego rozwoju w Polsce. Kontekst mikroekonomiczny, PWN, Warszawa 2019

7. B. Siuta-Tokarska, A. Thier, K. Żmija, Procesy i problemy w realizacji zrównoważonego i trwałego rozwoju w Polsce. Kontekst makroekonomiczny, PWN, Warszawa 2019



Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 65 godz./ 2,6 ECTS

Udział w zajęciach: 45 godz.

Udział w zaliczeniu i kontakt bezpośredni: 20 godz.

B. Praca własna studenta: 35 godz./ 1,4 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.


Skrócony opis:

Zaznajomienie studenta z głównymi elementami dotyczącymi zagadnienia ekonomii zrównoważonego rozwoju.

Pełny opis:

Wykłady:

WPROWADZENIE DO EZR

WKŁAD EKONOMII TRADYCYJNEJ

ETAPY NA DRODZE DO EZR

KLUCZOWE ELEMENTY I KONTROWERSJE

OSOBISTY WYMIAR ZR

ZARYS PODSTAW TRANSDYSCYPLINARNYCH

INSTRUMENTY POLITYCZNO-PRAWNE

OPERACJONALIZACJA POJĘCIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

PODSTAWY ZRÓWNOWAŻONEJ POLITYKI GOSPODARCZEJ

PODSTAWY ZRÓWNOWAŻONEJ POLITYKI ENERGETYCZNEJ

PODSTAWY ZRÓWNOWAŻONEJ POLITYKI MOBILNOŚCI

OSZCZĘDZANIE ZASOBÓW, PROJEKTOWANIE PRODUKTÓW, ODPADY

Ćwiczenia:

ŚWIATOWA EMISJA CO2

ZASOBY SUROWCOWE NA ŚWIECIE

SUROWCE ENERGETYCZNE NA ŚWIECIE

ENERGETYKA ZIELONA A ENERGETYKA KONWENCJONALNA

TRANSPORT ZIELONY A KONWENCJONALNY

SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z ODPADAMI

Literatura:

1. H. Rogall, Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. ZYSK i S-KA, Poznań 2010

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. w pogłębionym stopniu doktryny zrównoważonego rozwoju oraz tendencje rozwojowe w naukach ekonomicznych (K_W01)

2. w pogłębionym stopniu zasady funkcjonowania ekonomii zrównoważonego rozwoju i o ich ewolucji(K_W02).

3. w pogłębionym stopniu rolę instytucji ekonomicznych i innych instytucji społecznych oraz relacje między nimi (k_W03)

4. normy i reguły organizujące struktury i instytucje funkcjonujące w gospodarce krajowej oraz mechanizmy ekonomiczne działające w sferze ekonomii zrównoważonego rozwoju(K_W08)

5. pozytywne i negatywne skutki globalizacji, zmian klimatu i innych procesów związanych z rozwojem cywilizacyjnym(K_W09)

6. ekonomiczne, prawne i etyczne zasady oraz uwarunkowania podejmowania decyzji gospodarczych i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym z zakresu zrównoważonego rozwoju(K_W10).

Umiejętności: student potrafi

7. identyfikować i interpretować przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk i procesów związanych z ekonomią zrównoważonego rozwoju wykorzystując istniejące lub proponując własne metody i narzędzia (k_U02);

8. obserwować, wyciągać wnioski oraz formułować i prezentować opinie na temat problemów ekonomicznych w sferze zrównoważonego rozwoju (k_U04)

9. dyskutować na tematy ekonomii zrównoważonego rozwoju z przedstawicielami różnych środowisk społeczno-zawodowych(K_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

10. proponowania rozwiązań problemów poznawczych i praktycznych z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju oraz przewidywania ich skutków, a w przypadku trudności z samodzielnym wskazaniem rozwiązania, korzystania ze wsparcia ekspertów (K_K03

11. inicjowania i realizacji działań na rzecz interesu publicznego, w tym przejrzystości procesu decyzyjnego, równoważenia sprzecznych interesów oraz rozpatrywania decyzji ekonomicznych nie tylko w interesie prywatnym, ale również w kontekście dobra wspólnego(K_K04)

12. podejmowania działań ukierunkowanych na kreowanie nowych rozwiązań oraz wykorzystywanie szans pojawiających się w otoczeniu społeczno-ekonomicznym(K_K05)

13. dbania o etos zawodu, w tym odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz identyfikowania i rozstrzygania etycznych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu(K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Zaliczenie ustne (1-13)

Projekty (1-13)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ocena z wykładu na podstawie zaliczenia ustnego

Ocena z ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z projektów (90%) oraz punktów z aktywności i postawy na zajęciach (10%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Fortuński
Prowadzący grup: Bartosz Fortuński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Fortuński
Prowadzący grup: Bartosz Fortuński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Fortuński
Prowadzący grup: Bartosz Fortuński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)