Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne trendy w konsumpcji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.988
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne trendy w konsumpcji
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne licencjat
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Ekonomii- studia stacjonarne I' sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Pierwszy

Kierunek studiów:

II Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

podstawy ekonomii, funkcjonowania rynku

Literatura uzupełniająca:

1. J. Turek, E-Konsumpcja na miarę. Technologie cyfrowe w zarzadzaniu ryzykiem konsumenta, Oficyna Wydawnicza SGH 2021

Nakład pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- lektura tekstów źródłowych: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

- konsultacje: 5 godz.


Założenia:

Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku i ekonomii

Skrócony opis:

Istota i znaczenie trendów w konsumpcji, które jak każde zjawisko podlegają zmianom i prawom rynku. Wskazanie, że szczególne znaczenie ma zmiana trendów dotyczących postępowania klientów – bo oni są źródłem dochodów firmy. Analiza współczesnych trendów w konsumpcji oraz strategicznych możliwości przedsiębiorstw związanych z trendami w konsumpcji (w szczególności dotyczącymi cyfryzacji, nowych technologii, upowszechniania oferty produktów lansowanych na rynkach światowych).

Pełny opis:

Wykłady uczestniczące z prezentacją multimedialną :

1. Zachowania konsumentów jako odrębna dziedzina naukowa

2. Cechy współczesnej konsumpcji a prawa rynku.

3. Istota i rodzaje trendów konsumenckich

4. Źródła wiedzy o trendach w konsumpcji

5. Metody prognozowania trendów konsumenckich

6. Wybrane narzędzia marketingowe stosowane przez przedsiębiorstwa w procesie kreowania wartości dla klienta

7. Wirtualizacja konsumpcji w ujęciu statycznym i dynamicznym.

8. Przedsiębiorczość ekologiczna jako nowoczesny (trend) model biznesowy .

Literatura:

1. M. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk, Badanie rynku, jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2021

2. K. Mazurek- Łopacińska, Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa PWE, Warszawa 2021

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1 Student ma uporządkowana wiedzę na temat tendencji rozwoju konsumpcji i współczesnych trendów konsumpcyjnych

2 Student zna metody wykorzystywane w prognozowaniu trendów konsumenckich

UMIEJĘTNOŚCI

1 potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia wykorzystywane w prognozowaniu i analizie trendów konsumenckich

2 Potrafi przeprowadzić analizę współczesnych trendów w konsumpcji wpływających z jednej strony na styl życia konsumentów z drugiej na strategię działania przedsiębiorstw na rynku KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Rozumie potrzebę promowania trendów ekologicznych i przekazywania społeczeństwu informacji o ich wpływie na środowisko i codzienne zachowania konsumentów

Metody i kryteria oceniania:

- zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Nataliia Boichuk
Prowadzący grup: Nataliia Boichuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)